"Fout" gekruisde fietsspaken

  • Martin E. van Doornik

    Ik heb kort geleden een nieuwe Giant FCR gekocht. Wat mij nogal stoort, zijn de spaken van de wielen. Een naaf heeft twee flenzen met daarop binnen- en buitenspaken. Het komt tegenwoordig vaker voor dat de buitenste spaken achterlangs de binnenste spaken kruisen. Vroeger niet. Het veroorzaakt een knik in de spaken en zo werkt de spanning averechts en in een maand tijd heb ik al zes gebroken spaken gehad, want ik fiets dagelijks 25 km. Gisteren heb ik de wielen helemaal uit elkaar gehaald en zelf opnieuw gespaakt met nieuwe spaken, zonder verkeerd-om kruisingen! Let goed op je fiets.

    Is het soms een gemene truc van de fietsfabrikanten om de reparatiekosten aan te laten dikken?

  • qualitijdsvilozoov

    Sommige knakkers verzinnen het leuk….

    Het achterlangs spaken is een oude traditie en maakt een wiel stabieler.

    Is absoluut geen nieuwe trend, eerder andersom.

    Wat echter nogal eens vergeten wordt , is dat de koppen van de spaken moeten worden “voorgebogen”

    Ik spaak mijn wielen (sport en race ) altijd achterlangs , null problemo

  • pieter

    Deze methode wordt wel “warm spaken” genoemd.

  • viedzsbaackvilozoov

    Wist ik niet, nooit te oud om te leren…

  • SNORKEL

    De meester van de wielbouw: www.sheldonbrown.com

  • Remco Jan

    Ik denk niet dat fietsfabrikanten dit doen om hogere reparatiekosten te creeeren. Van die kosten zien zij tenslotte niets, dat gaat naar de fietsenmaker. Een fabrikant zal hoogstens iets doen om de productiekosten te verlagen. Dat lijkt me bij achterlangs spaken niet het geval.

  • Martin E. van Doornik

    Ik weet natuurlijk wel dat niet dat fietsfabrikanten dit doen om hogere reparatiekosten te creeëren, maar dat een extra centje bij de fietsenzaken wel welkom zou zijn. Maar toch, spaken verkeerd-om vind ik geen mooi gezicht! Over een maand ga ik met deze fiets naar Italië op vakantie!

  • Remco Jan

    Ik ben het met je eens dat verkeerd-om gespaakte wielen er niet uit zien. :-)