moeilijke keuze

• mieke

Op zoek naar een nieuwe fiets voor flinke recreatieve tochten. De ene zaak adviseert een derailleurversnelling, want dat fietst zo lekker licht en de ander zegt dat een fiets met 7 versnellingen en gesloten kettingkast voldoende is. Wat is wijsheid? Onze voorkeur gaat op dit moment uit naar de trek T400 of L300/400. Tweede keus is de batavus jakima of crescendo. Iemand ervaring met een van deze fietsen?

• erik

Mijn vrouw had eerst een gazelle met 7 versnellingen. Die fiets werd gestolen, toen nam ze er eentje met derailleur en ze was aangenaam verrast hoe lekker licht dat fietste.

• pieter

Ontegenzeglijk rijdt een goed onderhouden derailleur lichter dan een versnellingsnaaf. Het is echter wel zo, dat bij onvoldoende onderhoud dit verschil wegvalt en zelfs andersom kan zijn. Een versnellingsnaaf heeft heel weinig onderhoud nodig, een derailleur tamelijk veel. Daar zul je tijd voor moeten nemen, of geld moeten betalen. De keus is aan jou.

• Martin E. van Doornik

Beste Mieke,

Het ligt eraan waar je woont. Van het Friese platteland (veel wind) tot de Zuid-Limburgse heuvels (hellingen). De eisen van mijn fiets zijn afhankelijk van het gebied waar ik woon (Groninger Waddenkust). Het komt daar wel vaker voor dat ik bij Bft. 9 moet fietsen…. derailleurs met 21 versnellingen heb ik echt nodig.

Groeten van Martin.

• henri

ik heb een trek met ik geloof 21 versnellingen en fietst lekker licht schakelt soepeler als een naaf en ik doe erg genoeg bijna geen onderhoud, maar blijft goed. ik heb hem wel altijd binnen staan

• pieter

Eén flinke rit in of direct na een harde regenbui maakt onderhoud aan een derailleur noodzakelijk, door opspattend vuil, en bij een naaf hoeft dan niet. Geen onderhoud in zulke omstandigheden: dan gaat je derailleur vanzelf slechter lopen. Is het je weleens opgevallen hoeveel fietsen met derailleur piepend en knarsend aan je voorbijtrekken? Die lopen vast wel zwaarder dan even slecht onderhouden fietsen met naafversnelling. Beide vallen meestal ook op omdat ze op de velgen rijden (banden niet opgepompt).

• viedzvilozoov

Ik heb geen trek

• Biker Paul.

.

• henri

maar wel een vieds hoop ik