spaken

• Stijn

ik ben een spaak kwijt van mijn achterwiel, voor het inzetten daarvan moet ik een afspraak maken bij een fietsenmaker, en dat moet snel zo is mij geadviseerd omdat het een slag in je wiel veroorzaakt, klopt dit verhaal en waarom moet je daar speciaal een afspraak voor maken, een spaak is toch zo ingezet??

• pieter

Of een spaak “zo” is ingezet hangt er maar helemaal vanaf waar die spaak zich hoort te bevinden; soms is het een fluitje van een cent, maar vaak moeten achterwielen worden verwijderd uit de fiets, en een (bv nexus) rem verwijderd, alvorens een spaak kan worden gemonteerd. Na montage van de spaak moet het wiel dan weer in de fiets gezet worden, en de evt kettingkast ook nog. Op die manier kan het wisselen van een spaak nog weleens een dure aangelegenheid worden. Niet doen kan het risico inhouden van ernstige slagen in het wiel, die soms onherstelbaar zijn. In dat geval raakt de hele velg beschadigd en moet worden vervangen, incl alle spaken. Dat kost zomaar 80 euro of meer.

• ab

Volledig mee eens. Mooi gezegd.

ab

• zbaackvilozoov

Overdreven allemaal

• the joker

Hoezo overdreven??????

als je een nood spaak monteerd is dit alles niet nodig nee maar een beetje vakman zet er geen noodspaak in en dan zal het wiel er vaak wel uit moeten

zbaackvilozoov schreef:

>

> Overdreven allemaal

• Stijn

Dank voor je uitleg!