hoe zit dat nou

• piet

Wat is het beste voor een racefiets

Shimano Tiagra

Shimano Ultegra

Shimano 105

Of nog een ander?

Kan je de bovengenoemde 3 op volgorde zetten?

• Remco Jan

In volgorde van kwaliteit (laagste eerst):

Sora

Tiagra

105

Ultegra

Dura Ace

Dura Ace is dan natuurlijk “de beste” maar ook met voorsprong de duurste. Bijv. een Dura Ace achterderailleur is zo'n 3,5 x duurder dan een Tiagra.

• Biker Paul.

Andere materialen die worden gebruikt, zwaarder CQ lichter per groep………..

Waar gebruik je je fiets voor, hoevaak en na aanleiding daarvan ga je zoeken wat het beste bij je past, rij je alleen een kort ritje in het weekend met mooi weer dan neem je sora, rij je 300 km. in de week en door weer en wind dan kies je een duurdere ! Het moet natuurlijk ook in je budget passen om een duurdere groep uit te kiezen !

• piet

Hartelijk dank mannen.

Ik ga hier zeker terug komen.

Het viel mij eerlijk gezegd tegen wat mijn fietsenboer ervan wist. Die heeft dergelijk essentiele kennis niet paraat.

Kunnen jullie mij ook vertellen welke mate van stijfheid een frame moet hebben voor mij, 1.96 lang en 95 kg zwaar. Ik heb nu een gazelle Vuelta, maar ik heb het idee dat ik teveel voor die fiets ben. Daarom fietst het gewoon niet OK. Ik heb een massa aan m'n benen zoals ik het verder niet vaak ziet. Ik kan dus veel kracht zetten, maar dan sneufelt mijn fiets ben ik bang.

Ik las ergens dat je voor superstijf bij Cannondale moet hebben. Wat kunnen jullie adviseren?

Vriendelijke groeten, Piet

• Micon

Een hele stijve fiets is ook niet alles.

Voor jouw lengte en gewicht is een goed stalen frame (bv Duell, Van Herwerden) ook niet verkeerd.

Als groep zou ik kiezen voor 105, is gewoon goed en mocht het versleten zijn niet te duur om te vervangen.

• Biker Paul.

Waarom een racefiets? waarom geen cross-hybride, iets zwaarder, afgemonteerd met een goeie ATB groep, stevige wielen en toch nog steeds 28 inch wielen. Er zit alleen een recht stuur op maar dat verdient toch mijn voorkeur boven de liggende houding op een racefiets. Ben zelf 1,86 mtr en over de 100 kilo dusssssssss……….

• SNORKEL

Ben 1.93 en een riante 110KG,maar rij gewoon op eenvoudige Giant TCR,met 105.Wel heb ik een gewoon setje 36 spaaks wielen gebouwd,ben niet zo,n fan van die 16-spaaks gevallen.

• Martin E. van Doornik

Heb net een Shimano 105 voorderailleur gekocht. Met 45 euro nogal prijzig. En de veer is wat te krachtig, dat de shifter aan het stuur soms vanzelf terugspringt!

• Biker Paul.

Dan had ik die derailleur toch bij Bike2 Build gekocht, de duurste 105 die bij hun op de site staat, kost nog geen € 30,-