fiets buiten laten staan

• Emmie

Hallo,

Ik heb een vraagje. Heb helaas geen enkele mogelijkheid om mijn fiets binnen te stallen. Woon in het centrum en alle fietsentrommels zijn vol en woon op de tweede etage. Moet mijn fiest dus wel buiten zetten. Van mijn vorige fiets (voordat deze gestolen werd) was de kettingkast open en mijn ketting vrij ernstig geroest. Hij fietste wel nog gewoon. Is het verstandiger en beter om nu mijn fiets gestolen is te kijken naar een fiets met een gesloten kettingkast? Of gaat dat ook roesten als de fiets buiten staat? Of is roest niet zo erg?

Hoop dat iemand een antwoord heeft!

• pieter

Afgezien van de ketting hebben veel fietsen last van buiten staan, de ene meer dan de andere. Sommige blijven er jaren goed bij, maar sommigen staan er al na één jaar bij als zielige roesthoopjes. Dat doet zich zelfs voor bij fatsoenlijke merkfietsen. Van goedkope bouwmarktfietsen kun je niet beter verwachten. Voor wat betreft de ketting is het enige: goed onderhouden, dwz goed gesmeerd houden. Dat moet vaker, maar is wel makkelijker op een fiets met een open kettingkast.

• Emmie

Bedankt voor de snelle reactie!