Welke Cross-hybride??

• Niels

Ik zoek een 28 inch voor een redelijke prijs. Wat ga ik er mee doen? Hooguit 2 x per week (asfalt, klinkers en zandpaden) aan de conditie werken. 2 x per jaar gaat er een achterdrager en lowrider op en doen we een weekje Denemarken, Zweden o.i.d.

De duurste cross-hybride bij Matra kost rond 600,-

http://www.matrabike.nl/shop/bike.ASP?VID=Integrator

Maar volgens mij zit er voor die prijs echt geen rommel op: V-brakes, Shimano Deore LX, dubbelwandige alu velgen, instelbare voorvering met lock-out.

Ik ben maar een amateur maar als ik de reacties over Matra bike lees, vraag ik mij af wat hieraan dan rommel is. Kan iemand mij dit uitleggen? Van het verschil in de prijs kan ik namelijk erg leuke dingen doen?

Mijn alternatieven:

Trek 7300 (goedkoper)

Gazelle Torrente (duurder)

Giant CRS 1.0 (duurder)

Giant X-Sport 2.0 (duurder)

Iemand een tip? Mijn plafond ligt rond 750 euro!

• Remco Jan

Kan je ook de merken van de onderdelen als velgen en voorvering noemen? Een beschrijving zegt niet zoveel. Je hebt bijvoorbeeld hele slechte en hele goede dubbelwandige velgen, uiteraard met verschillende prijskaartjes.

• Niels

De enige info op de site:

- Velg Exal ZX19 dubbelwandig aluminium

- Shimano Deore V-Brakes

- Shimano Deore LX schakelcomponenten

Ik ben zelf geen voorstander van het dubbeltje-op-de-eerste-rang principe. Je moet ook niet over de kwalietit zeuren als je met easy-jet voor 100 euro naar Barcelona vliegt. Ik wil wel graag de kwaliteit voor m'n geld en voor 750 max moet je leuk kunnen fietsen niet?

Die 28 inch velden zijn geen must maar aangezien ik mijzelf toch niet regelmatig van een berg afstort lijkt dit mij de meest logische keuze. Ik wil efficient met energie omgaan, of kun je met keiharde 26 inch banden hetzelfde bereiken?

• Biker Paul.

Met 26 inch wielen en een dikke Atb-slick bereik je bijna hetzelfde resultaat maar je zal wel meer rolweerstand hebben…………Ik rijd zelf een Jan Janssen cross-hybride die helemaal Shimano XT is afgemonteerd, daar heb ik in 2 jaar ong. 8.000 km. mee gereden en die voldoet prima en daarzitten ook doe Exal Zx19 wielen op !

Maar die Matra met alle respect, laat die AUB links liggen en kijk voor een Gazelle Puerto, Playa of Golfo of zoiets daar heb je zeker meer aan en die geveerde voorvork heb ik ook maar ikvind het voor de weg niet zaligmakend, lekker een starre vork wordt mijn volgende hebbeding !

• Niels

Ben er eigenlijk al uit wat betreft Matra. Voor die honderd euro verschil ga ik liever op zeker.Ik vind die Gazelle Torrente heeel errug mooi maar vraag me af wat nu het praktische verschil is met die Puerto of de X-Sport 2.0.

• Biker Paul.

De Torrente is beter afgemonteerd maar de Puerto heeft hydraulische velgremmen !

Ik zou voor de Torrente gaan, goeie achterderraileur, voor de rest Deore met V-brakes, nix mis mee……………

Maar kijk voor de lol ook eens bij www.bike2build.nl , die heeft mooie ATB`s van Cube, Orbea en Kona, super afgemonteerd, je komt ze niet zo vaak tegen als een Gazelle en ook in de prijsklasse van de Torrente al heeeeel leuke modellen en je kan er ook nog eens het bos mee in !!

Succes ermee en laat ff weten wat het gaat worden !

Greetz,Paul.

• Niels

Na een middagje rondsurfen kom ik toch steeds weer bij dezelfde fietsen terecht.

GAZELLE TORRENTE (goedkoopste prijs 750 euro)

Suntour NCX voorvering met Lock Out

Shimano Deore XT achter, Shimano Deore voor

Shimano Deore aluminium V-brakes

Rigida Formula X-Road wielset

GARY FISHER UTOPIA (goedkoopste prijs 700 euro)

Manitou Empire Elite voorvering

Schijfremmen Avid BB5

Dubbelwandige 28 inch aluminium Bontrager Superstock disc velgen

Shimano Deore XT achter, Shimano Deore voor

Shimano Deore shifters, Shimano TX-71 crankstel

TARGET COLORADO CROSS (goedkoopste prijs 550 euro)

Suntour NEX-4000 A-Head voorvering

Shimano Deore afgemonteerd (versnellingen, V-brakes, naven, shifters, crankset e.d.)

Dubbelwandige 28 inch aluminium velgen.

Wat is Wijsheid?

• Biker Paul.

Als je een Gary Fisher dealer in je buurt hebt zitten dan zou ik daar voor gaan, met de Gazelle is echt niets mis maar Gary Fisher klinkt mij beter in de oren dan het degelijke Nederlandse product wat je bij iedere fietsenmaker kunt kopen !

Die Target is het zelfde laken en pak als die Matrabike, klinkt leuk, ziet er aardig uit maar ik zou me er niet aan wagen !!!

Zoek nog eens bij wat andere `exotische` merken naar trekking-bikes, cross-hybrides of iets dergelijks, ieder beetje merk heeft er wel wat in z`n assortiment !

Kijk wel of je de dealer van het merk van je keuze in je buurt hebt zitten in verband met onderhoud, service, onderdelen enz. enz.

• Niels

@Biker Paul. en anderen.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor een Red Pepper van de duitse leverancier Pepper Bike. Een prachtig mooie mat-zwarte cross hybride (met volledige XT afmontage) om mijn vinger bij af te likken ;) Binnen drie dagen had ik hem in huis. Geen centje pijn! (behalve in mijn portemonnee want die full XT was eigenlijk niet de bedoeling…).

Ik ben benieuwd naar de rij-eigenschappen, de geometrie ziet er prima uit maar ik heb er natuurlijk geen proefrit op kunnen maken. Voor de liefhebber / geïnteresseerde zal ik over een tijdje een review schrijven over de goede en wellicht minder goede eigenschappen van de fiets.

Ik ben benieuwd!

Niels

• ab

laat ff weten hoe je het doet met service en evt. garantie. Ook een 1e servicebeurt na drie maanden?