Nieuwe fiets: race of hybride

• Tammo ter Hark

Jaren heb ik op een Koga Granwinner met 2 x 7 allerlei tochten gereden (net nog gisteren voor de derde keer de Elfstedentocht). Nu begint toch het idee te groeien dat ik minder een racefiets nodig heb, maar me meer wil richten op comfort.

Wat denk je; is een nieuwe fiets nu een racer, of zijn er andere, meer confortabelere mogelijkheden? Bij een bezoek aan de LBS hoorde ik over Pilot frames van Trek, die meer gericht zijn op comfort voor de oudere rijder (oei!), maar zou een hybride met een recht stuur niet een betere oplossing zijn?

Mijn profiel van rijden: tochtjes van 50 km, soms een elfstedentocht (nog een paar keer), heel soms in de bergen (Ardennen, Alpen). Wel nog een keer Alpe d'Huez op programma, maar dat is geen verplichting. Wil zeker nog een keer de Amstel Gold Race (tourversie) rijden, dat lukte helaas door conditietekort vorig jaar niet.

Alle opbouwende adviezen zijn welkom…

• Martijn

Er zijn idd ‘comfortracers’ op de markt, b.v. van Trek en Specialized.

Deze hebben een comfortabelere zithouding, en wat voorzieningen die schokken dempen, zoals gebogen achtervork, speciale zadelpen, stuur, iets bredere banden etc.

Met een compact of triple crankstel kan je iedere berg aan.

Een hybride is gewoon een heel stuk zwaarder en minder snel dan een racefiets. Daarnaast vind ik persoonlijk een recht stuur helemaal niet comfortabel, omdat je dan met je polsen geknakt zit, en weining mogelijkheden hebt om te variëren in handpositie. Elfstedentocht en Amstel Gold Race zou ik niet zo snel op een hybride gaan rijden.

Je kan ook een ‘gewone’ racefiets wat aanpassen om meer comfort te hebben, b.v. met een kortere en iets omhoog wijzende stuurpen, 25mm banden, Specialized Pavé zadelpen, niet-oversized stuur, Bontrager BzzzKill dingetjes etc.

• Tammo ter Hark

Dank je wel. Van Trek had ik gehoord (Pilot-serie) van Specialized nog niet. Ik zal er eens achteraangaan.

• Biker Paul.

Giant FCR zero, recht stuur, 8,6 kilo……………….

Net zo snel als een reetfiets !! :D:D:D

FF een paar bar-ends erop en je kunt je handen in heel wat verschillende posities verplaatsen !