Veelvoorkomend probleem, die afgebroken sleutel. Hiervoor is nog een andere methode, en wel zonder het slot te vernielen: maak met het afgebroken deel van het sleuteltje het slot open; meestal lukt dat nog wel. Vervolgens het slot op de normale wijze verwijderen van de fiets, dat valt echter bij sommige types (bv voornoemde SL9) niet mee, maar bij openbreken dmv hakken zagen slijpen moet dat ook. Dan doe je het verwijderde slot weer dicht (daarvoor weer het afgebroken stukje sleutel gebruiken ivm het draaien) en dan ga je met de kant waar het afgebroken stukje ziet omlaag op een stevig houten voorwerp slaan (eentje waar wel een deukje in mag komen) en dan komt het stukje sleutel er meestal wel een stukje uitsteken, waarna je het er met een pincet uit kunt trekken. Deze methode is uitsluitend geschikt in gevallen waarbij een reservesleutel aanwezig is, of het sleutelnummer nog afleesbaar is op de afgebroken sleutel. Het slot raakt hierdoor niet zodanig beschadigd dat het vervangen moet worden (mooier wordt het er ook niet van), het terugzetten op de fiets plus bijbestellen van een sleutel volstaat. Bijkomend voordeel: je loopt minder risico op het beschadigen van je fiets. Ik heb al heel wat keren op deze manier het probleem van afbrekende sleutels kunnen oplossen. Het lukt niet 100%.