achterband

• JeePee

Hoe kan ik het beste een achterband vervangen. Het gaat om een ‘ ouderwetse’ fiets met een drieversnellingsnaaf achter + kettingkast.

• Frank Oosterom

Bij de fietsenmaker kun je een speciale tang kopen (10.- ongeveer) die je tussen het wiel en het frame kunt klemmen (wordt ook door fietsenmaker zelf gebruikt bij het verwisselen). Daarna heb je vrij spel om de band te verwisselen. Het enige wat je zult hebben zijn de versnellingsdraden, maar dat moet geen groot probleem zijn. Als je zeer veel gebruikt maakt van je fiets adviseer ik je om ook meteen de voorband te verwisselen (als het om een lek gaat, natuurlijk). Mijn regel is: tweede keer lek, volgende bandenset. Je hoeft ook niet de duurste te nemen. Sterker nog: koop ze zo goedkoop mogelijk. Je kunt voor een complete bandenset (binnen+buiten+voor+achter) voor iets meer dan 20 euro terecht.

Hoop dat dit voldoende antwoord is op je vraag. Veel fietsplezier toegewenst.

groetjes

Frank

7 jaar krantenbezorger

• pieter

let op: als je zo een stuk gereedschap gebruikt, zorg dan dat je nooit en te nimmer met je vingers tussen de ontstane opening gaat zitten, want zo een gereedschapje kan weleens uitschieten en als je vingers er dan tussen zitten ben je ze kwijt!!! je vingers dus! Verspeel liever honderd banden dan één vinger.