deore of deoreLX?

• Rick

Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe randonneur aan te schaffen. Omwille van het kostenplaatje twijfel ik wat betreft de groepen die ik erop wil (laten zetten).

Waar zitten feitelijk de verschillen tussen Shimano Deore en DeoreLX?

Is dat puur het kwaliteitsverschil of is er iemand die mij hierin een nadere toelichting kan geven?

Voor de goede orde: het gebruik is woon/werk en 2x per jaar een fietsvakantie van ruim 1000 km.

Ik hoop duidelijkheid te kunnen krijgen!

vr groet

Rick

• emmo

LX betere kwaliteit, lager gewicht, lichter schakelen, net als bij XT en XTR dual control handels(schakelen en remmen met een handel) hollowtech II crankstel en as.Duurder in prijs, gaat wel langer mee dan deore. Met deore ben je al snel aanvervanging van onderdelen toe, loopt minder soepel,zwaarder en de techniek van de oudere systemen.

Ik zou voor LX gaan.

• Biker Paul.

Ik zou het persoonlijk nog een tree hoger opzoeken en voor de XT gaan, ook dual-control en V-brakes die altijd recht tegen je velg aankomen (heeft een naam maar die ben ik ff kwijt), schakelt als de wiedeweerga en ik vind het crankstel nog zoveel mooier als dat van de LX.

• Menno

Ik zou die vraag eens op het mountainbike prikbord zetten.

Daar komen behoorlijke freaks langs die alles van de veschillende groepen weten.

Het verschil zit vaak in gebruik van materiaal. BV plastic of alluminium, en furnuftiger techniek, zoals bv holle crancks en trapas en betere lagers.

Duurdere groepen zien er gewon ook gelikter uit dan goedkopere.