Spaken repareren en spannen

• Wim

Hallo,

Mijn naam is Willem en ik zou graag leren spaken spannen. Er is haast geen fietsemaker die dat nog doet in zijn werkplaats. Ik wil graag fietsemaker worden ben 16 jaar en zou hier erg veel voorprong mee hebben. Ik woon in Tiel! Dus iemand uit Tiel of omgeving… Graag een berichtje.

• Martijn

Snel in Utrecht geeft af en toe cursussen sleutelen of wielen spaken!

Ik heb daar onlangs met een aantal mensen (o.a. van het forum van www.fiets.nl) een cursus wielen spaken gevolgd!

20 september hebben ze weer zo'n cursus!

Kijk hier eens: http://www.fiets.nl/forum/display_topic_threads.asp?ForumID=24&TopicID=7259&PagePosition=2&ThreadPage=1

Of mail mij, dan kan ik je in contact brengen met degene die het organiseert.

Kost 35 euro, voor oefenmateriaal wordt gezorgd en je krijgt een instructieboek (en een handig tooltje) mee naar huis om zelf te oefenen!

• Martijn

En als je eenmaal de basics kent is het volgens mij gewoon een kwestie van heel veel oefenen, gewoon wieltjes bouwen en kijken hou ze het houden.

En wil je het helemaal chic doen:

Eenmalig een rib uit je lijf, maar wel nuttig denk ik :)

• Martijn

En lees:

The Bicycle Wheel van Jobst Brandt

en

The art of wheelbuilding van Gerd Schraner

:)

• Remco Jan

Nu het toch over spaken gaat: bij 1 spaak in mijn achterwiel draait de nippel steeds los. Ik kan hem gewoon goed aandraaien, dus het schroefdraad is goed zou je zeggen. Enig idee hoe dit komt? Kan je zo'n nippel zonder problemen vastzetten met loc-tite?

• Hannes Worst

Of lees het boekje Toen spaken spraken, van S. P. Aak uit Spakenburg.

• L.A.Chen

L.a.chen met hannes