racefiets of mountainbike

• jeroen

hallo ik heb zelf een mountainbike en ik ben gek van fietsen of hard en onverhard terrein nou ben ik van plan een racefiets te gaan kopen maar is dat nou daatwerkelijk zon verschil als de mountainbike. gaat dat een stuk harder en soepeler? ondanks je even hard trapt als op de mountainbike. alvast bedankt voor de informatie

• Hannes Worst

Ga maar eens met een racefiets net zo hard over onverhard terrein. Dan weet je wat het verschil is (als je bijgekomen bent in het ziekenhuis)

• Biker Paul.

Ik denk dat het grootste verschil in je tandwielverhoudingen en je rolweerstand zit.

En het gewicht van een racefiets is veel lager doordat je geen geveerde voorvork hebt en alles op een ATB veel steviger (lees:zwaarder) is.

Waarom koop je geen setje wielen erbij voor je ATB en zet je daar een paar slicks op ? Of als je schijfremmen hebt kun je altijd overwegen om MAVIC- speedcity wielen te kopen, die hebben de afmetingen van een racefiets wiel maar passen op een ATB…………

Succes met kiezen !

Paul.

• pieter

Een racefiets is bedoeld om snel te rijden over verharde wegen, en is vaak niet bestand tegen onverhard. Voor onverhard is een mountainbike geschikter, die op verharde wegen wel zwaarder rijdt dan een racefiets, vooral door de veel dikkere banden. Op de verharde weg zul je met een racefiets sneller vooruit komen dan op de mountainbike, en met de racefiets loop je vast op de onverharde weg.