staal/alu/carbon?

  • leek

    Hoi “kenners”,

    We hebben momenteel een discussie;

    Ik denk dat een stalen racefietsframe voornamelijk comfortabel is.

    Voor stijfheid kun je beter voor alu of carbon gaan.

    Een ander zegt dat de belangrijkste eigenschap van een stalen raceframe vooral de sterkte is….

    Wie weet hoe dit zit?

    Leek

  • reesviedzvilozoov

    Maakt allemaal geen reet uit zolang je geen prof bent

  • Jacques

    Van http://spike.oli.tudelft.nl/trinity/default_91.asp:

    Het materiaal van het frame is bepalend voor twee zeer belangrijke eigenschappen van de fiets: de stijfheid en het gewicht. Een laag gewicht komt van pas als je snel wilt accelereren of een berg op wilt rijden. Grotere stijfheid lijkt altijd handig (hoe stijver, hoe minder energieverlies en hoe directer het contact met de weg). Een frame kan echter ook zo stijf zijn dat je van je fiets af trilt; enige demping is echt noodzakelijk. Onderschat dit niet: de hele tijd heen en weer geschud worden kost ook energie. De stijheid van een frame is alleen te meten in een opstelling, maar een proefritje en even flink op de pedalen gaan staan met ingeknepen remmen zeggen ook heel wat.

    Frames werden al jarenlang van staal gemaakt, maar tegenwoordig vooral van aluminium, en in mindere mate koolstof en titanium. Die laatste materialen zijn erg hi-tech, licht en daardoor duur. In de praktijk kun je je als student alleen een (tweedehands) stalen of aluminium frame veroorloven, en meer heb je eigenlijk ook niet nodig.

    Om met het oudste materiaal te beginnen: Stalen frames zijn behoorlijk stijf, erg degelijk en betrouwbaar, soms te repareren en gaan lang mee. Ze zijn vaak wel iets zwaarder dan aluminium frames, maar Nederland is toch vlak en meer dan een paar honderd gram scheelt het vaak niet. Bovendien zorgen de dunne buizen voor minder luchtweerstand.

    Aluminium frames zijn vaak iets lichter bij een iets grotere stijfheid. Omdat aluminium veel slapper is dan staal (denk maar aan je materiaalkundecollege) moet je er meer van gebruiken, en buizen met een grotere doorsnede (‘oversized’) maken (groter traagheidsmoment, dus stijver). Je winst ten opzichte van staal wordt hierdoor vrij klein, en werken met aluminium is nog lastig ook. Vandaar dat er pas sinds een jaar of tien betaalbare en betrouwbare aluminium frames zijn, maar ze zijn nu eigenlijk wel de standaard. Ze hebben nog steeds wel een paar nadelen: minder comfort, meer herrie en lastiger te repareren. Dit laatste is vooral lastig als je een keer over de kop gaat: patjes zijn moeilijk te vervangen, en je weet niet goed of je frame nog wel te vertrouwen is (beschadigd aluminium kan plotseling breken, staal buigt).

    Als beginnend fietser met een beperkt budget heb je waarschijnlijk het meest aan een stalen frame. Hierbij speelt ook een rol dat stalen frames tweedehands goed te krijgen zijn, bij aluminium is dat minder, en aluminium is wat onzekerder. Een belangrijk criterium tenslotte is wat je het fijnst vindt rijden; probeer dit uit als je de kans hebt.