Hoeveel inch?

• Kim

hee allemaal!

heb hier rond gekeken voor een antwoord maar niet echt gevonden, vroeg me namelijk af hoeveel inch een heren fiets heeft? want die hebben toch hogere fietsen als vrouwen?

ik heb de lengte van 1.82 m hebt en voor mij is het niet mogelijk om zonder rugpijn te fietsen op een dames fiets (vandaar dat ik de fiets van'm'n broer leen, jammer genoeg met stang), die zijn veel te laag.

nou zit er ook nog verschil in tussen de lengte van de banden en de lengte van de grond t/m het zadel? ik hoop dat er hier iemand is die er een beetje in thuis is!

fijne middag.

• Remco Jan

Je kan zowel dames- als herenfietsen in diverse maten kopen. Er zijn in ieder geval ook damesfietsen voor jouw lengte. Een goede fietsenwinkel kan je hierbij helpen. Een fiets van de Halfords of Hema zal er waarschijnlijk niet in jouw maat zijn.

• pieter

De wielmaat van een gewone dames of herenfiets is gewoonlijk 28 inch. De framehoogte wordt meestal niet in inch maar in cm uitgedrukt, en door elkaar genomen zijn gewone damesfietsen ongeveer 54 cm hoog en herenfietsen ongeveer 58, maar daarin zitten variaties die ervan afhangen wie erop gaat rijden. De framehoogte wordt gemeten van het hart van de trapas tot bovenaan de zadelpen-bevestiging, dwz bij de bout waarmee je het zadel op hoogte zet.

Een inch is 25,4 mm.

Een man van 1m 82 zal meestal wel passen op een fiets van 60 cm, iets hoger dan gemiddeld, maar dat ligt meer aan de lengte van de benen. Dit is meestal wel op te vangen door het zadel hoger te monteren. Een al te laag frame is vaak ook wat korter, waardoor ik je moet afraden een al te lage fiets te nemen.

Voor bijzondere toepassingen worden fietsen op maat gebouwd, maar daaraan hangt wel een flinke prijskaart.