wil gaan fietsen maar weet niet wat voor fiets....

• R.Streutker

Hallo allemaal,

Ik ben van huis uit een hardloper maar wegens een langdurige achillespeesblessure ben ik uitgeweken naar andere (leuke) sporten. In eerste instantie zwemmen, maar zo'n bad gaat snel vervelen. Een van de belangrijkste redenen dat ik hardlopen leuk vond was dat je heerlijk met je kop in de wind lekker kunt uitwaaien en genieten van de natuur (totdat je het snot voor de ogen hebt..zie je bitter weinig). Zwemmen mist dit. Vandaar dat ik graag wil gaan fietsen.

Nu wil ik een fiets die goed op de weg kan maar ook redelijk off-road is (schelpenpaadjes, of zelfs het echte modderwerk). Ik wil geen racestuur, het hoeft ook niet zo snel mogelijk, ik moet er vooral erg moe van worden, al is een leuk vaartje uit de fiets persen natuurlijk fijn. Waar moet ik aan denken? Wat voor soort frame, banden, etc. Welke opties heb ik?

Bij voorbaat dank.

• Biker Paul.

Hoi, Ik weet niet wat je wilt uitgeven maar een ATB of cross-hybride lijkt mij een oplossing voor jou ! Als je bossen en evt. een ATB parcours in de buurt hebt, zou ik daar voor kiezen. Ik vind persoonlijk dat je met een ATB iets meer kunt dan met een racer………..Goeie polyvalente banden eronder, goeie remmen, lekker schakelsysteem en een goede geveerde voorvork, achtervering zou ik niet doen !

Hou wel rekening met de kosten voor je kleding, schoenen, helm ED.

Het is zeker niet goedkoop allemaal maar wel erg leuk !

Succes ermee, Paul.

• r.streutker

Dank je voor het advies. Heb mn oog op een hybride atb van bv gazelle of Cube (www.cube-bikes.nl trekkingbikes en dan LTO terraline) De cube ziet er mooi uit en lijkt me een prima instapmodel…..meningen?

• Biker Paul.

Met een Cube is nix mis, gewoon goeie fietsen voor een schappelijke prijs !

En met zo`n Gazelle rijdt ook heel NL al………….:D !

Alhoewel de ATB`s van Gazelle van 2007 er wel dik uitzien !

• Kuypers

Da's nou ook toevallig! Ik heb precies hetzelfde en ben van de All Terrain Bike toch maar overgestapt op de racefiets en doe nu aan toerfietsen. Wellicht is mijn leeftijd (68) hier debet aan maar die ATB vond ik eigenlijk maar niets. Mijn ATB verkocht en er een goede Koga Miyata voor terug gekocht en ben inmiddels wegkapitein geworden. Had nooit verwacht dat je in drie maanden al zulke afstanden kon gaan fietsen.

Ik heb ik drie jaar tijd een hele uitrusting aangeschaft middels bijna allemaal aanbiedingen maar heb v.w.b. mijn schoentjes geen konsessies gedaan.

Swinters doe ik aan “spinnen” wat ik hartstikke leuk vind en zomers ga ik met de vereniging maar vaak ook zelf door de weeks lange stukken fietsen tot 150km op een dag.

Mattias Kuypers.