fiets voor zwaar persoon met kinderen

• Mariska

Ik zoek voor mijzelf een stevige damesfiets waarop ik mijzelf en twee kinderen kan vervoeren (1 voorop en 1 achterop). Ik had een Sparta Amazone moederfiets maar die vond ik veel te zwaar, te veel ruimte innemen in de schuur en voor recreatief gebruik veel te zwaar trappen.

Ik wil de fiets gebruiken voor recreatief gebruik. Ik ga geen grote boodschappentassen vervoeren. Het gaat om stukjes fietsen in het bos en de duinen.

Ik heb nu een Giant met 21 versnellingen. Fietst heerlijk maar vind ik niet sterk genoeg om twee kinderen op te vervoeren.

Er schijnt een verstevigde fiets te bestaan voor zwaardere mensen. Wie heeft hier ervaring mee? Wie heeft er tips voor een stevige maar toch ook lichte fiets in gebruik?

vriendelijke groet,

Mariska

• Kuypers

Wellicht is een zogenaamde “randonneur” fiets iets voor je. Dat is een verzwaarde toerfiets om veel bagage mee te nemen. I.p.v. bagage dan de kids.

Mariska schreef:

>

> Ik zoek voor mijzelf een stevige damesfiets waarop ik mijzelf

> en twee kinderen kan vervoeren (1 voorop en 1 achterop). Ik

> had een Sparta Amazone moederfiets maar die vond ik veel te

> zwaar, te veel ruimte innemen in de schuur en voor recreatief

> gebruik veel te zwaar trappen.

> Ik wil de fiets gebruiken voor recreatief gebruik. Ik ga geen

> grote boodschappentassen vervoeren. Het gaat om stukjes

> fietsen in het bos en de duinen.

> Ik heb nu een Giant met 21 versnellingen. Fietst heerlijk

> maar vind ik niet sterk genoeg om twee kinderen op te

> vervoeren.

> Er schijnt een verstevigde fiets te bestaan voor zwaardere

> mensen. Wie heeft hier ervaring mee? Wie heeft er tips voor

> een stevige maar toch ook lichte fiets in gebruik?

>

> vriendelijke groet,

>

> Mariska

• Danker

Waarom, als je het durft, geen herenframe genomen. Dat is een zogenaamde “gesloten” geometrie en vanwege de horizontale buis een heel stuk steviger dan een ‘damesframe’. Let ook even op de juiste framehoogte (binnenbeenlengte - plm 20cm) maar elke goede zaak kan je daarmee helpen.

Zowel mijn partner als drie dochters rijden op herenfietsen; dat is in het begin vreemd voor anderen maar went snel. Zelfs met een heel wijde rok kan je daarop fietsen al wordt die zelden meer hier thuis gedragen. Zo'n damesframe is eigenlijk ontworpen voor de dames die vroeger immer een jurk/rok droegen maar is nu niet meer nodig maar de vraag blijft gewoon.

Meisjes/vrouwen die fietsen/racen of MTB-en weten niet beter en verdwijnt het verschijnsel damesfiets vanzelf.

Ook ik heb twee koters op de fiets gehad en moet je alleen even het been over de “stang” (horizontale buis) brengen. Kijk b.v. eens naar de “delivery bike” van Batavus, zo'n oude transportfiets in een modern jasje met drie versnellingen.

Mijn partner begon er mee toen de tweede kwam, deed haar meisjesfiets weg en kocht een fiets met herenframe. Het is nooit meer overgegaan.

Wens je veel sukses.

Johan Danker