Te dikke bandenlichters van Simson

• Martin E. van Doornik

Sinds kort zijn er van die bekende Simson-reparatiedoosjes te koop met een nieuw soort bandenlichters van zwart kunststof. Maar het zijn werkelijk ondingen. Ze zijn veel te dik en de haak om de hiel van de band mee te lichten heeft een te grote kromming. Ik krijg de band steeds niet open. Een keer schoot de bandenlichter los en lanceerde rakelings langs mijn oog heen. Gevaarlijk!

Daarom een oproep: smijt die foute plastic bandenlichters in de prullenbak en bewaar zuinig de oude metalen bandenlichters, daar ben ik altijd tevreden mee.

• simson

ik ben voor de kunststof bandenlichters,ze zijn veel minder zwaar,ze beschadigen de velg niet,zeker belangrijk bij me race fiets zitten campagnolo velgen op van 450 euro.

en ik heb er nooit problemen me gehad met alle banden niet van gewone fietsen atb race kinderfiets van de bolder kar de step,je kan het gewoon niet denk ik en geeft die kunststof bandenlichters de schuld.gooi die ijzeren ondingen weg.

• Martin E. van Doornik

Tja, maar die plastic bandenlichters tillen door hun veel te grote dikte de band veel hoger op, waardoor meer spanning optreedt in de staaldraad in de hiel van de band. Bij sommige fietsen kunnen de banden heel moeilijk opgelicht worden, zo strak zijn ze!

Velgen van 450 euro = 991,17 gulden vind ik wel knetterduur! Per paar of per stuk? Ik ben al blij met mijn erg mooie Giant FCR van 800 euro met 21-versnellingen derailleurs, waarmee ik mooie fietstochten in het buitenland maak. Zeven maanden geleden fietste ik ermee door Italië. Kijk voor het fotoverslag op:

http://www.mijnalbum.nl/Album=J7FM7TAZ

• simson

ja maar het is ook een handigheidje wedstrijd mtb,ers moeten zelf hun band verwisselen,het record staat op 35 sec of zo iets,dus wiel er uit band er af nieuwe band

er op en op pompen en wiel terug.gebruiken ze wel een luchtpatroon,

maar idd 450 is wel duur voor een set wielen komt er nog een cassette bij van 130 euro en een set banden van 50 euro,maar er zijn ook lightweight wielen te koop en die kosten 3485 euro per twee,maar die wielen van mij zitten in een racefiets van 7.8 kg en ik rij niet met bagage rond.maar mooie foto,s hoor.ik ga deze zomer weer in de alpen fietsen.en dan is een lichte fiets erg prettig en daar helpen ook die bandenlichters aan mee.

• Martin E. van Doornik

Een paar gram verschil tussen een plastic of metalen bandenlichter is net zo te verwaarlozen als je het gewicht van één boterham tot je neemt tijdens het fietsen. Als je tegen een boom of zo gaat plassen, ben je ook meteen een halve kilo kwijt….

Ik ben al 37 jaar liefhebber van fietstochten in het buitenland, nu ben ik bijna 56 jaar. Altijd nooit meer dan totaal 14 kilo bagage, want ik overnacht in jeugdherbergen. Geen tent mee dus.

Gisteren heb ik een lekke band gehad tijdens het woon-werk verkeer in stad Groningen: door een glasscherf tussen de vuurwerktroep op straat. Wiel eraf en met de trein verder naar huis en daar geplakt. Met de goeie ouwe metalen bandenlichters!

Suc6 met je fietstocht in de Alpen! Het is altijd mooi om daar te fietsen en vroeger heb ik ook gefietst in Zwitserland en Oostenrijk. De Splügenpas naar Italië kan ik je aanbevelen. Maar neem wel warme kleren mee! Zelfs eind mei 1974 heeft het in Graubünden nog gesneeuwd, daar was ik op mijn fiets onderweg.

Afgelopen september heb ik nog vier weken door Zweden gefietst. Prachtige en fotogenieke ‘Indian summer’-landschappen: zonnige herfstkleuren onder staalblauwe luchten.

• simson

ja kleding mee in de alpen is mij bekent,heb enkele keren met en route in de alpen gereden en met cycletours de pyreneeen van kust tot kust.standaard gaat er dan ook een goretex jasje mee voor in de afdaling of de kou,en koud kan het zijn een keer -5 op de bonnette gehad op 2800 meter en dan 32 km afdaling,of sneeuw op 2 september in zwitserland.maar ook 42 graden,maar enroute en cycletours is echt erg handig,er rijd een busje mee met de spullen en eten onderweg en je slaapt in hotel,s tent of gite,s

erg handig

• pieter

Het eerste stel kunststof bandenlichters waar ik ooit mee probeerde te werken, brak bij de eerste poging. Meteen weggegooid en de metalen exemplaren weer uit de kast gehaald.

• SNORKEL

Gewoon even de buitenband goed midden in de velg leggen,dit doe je door middel van de band even rondom naar elkaar toe te drukken,en je haalt ook met een kunstof bandafnemer de band er heel gemakkelijk af.Indien je een redelijk soepele band hebt kan je hem in geval van nood zelfs zonder bandafnemers eraf halen.Met racebandjes wordt dit wat moeilijker,met gewone 28" wielen en 26 ATB wielen lukt het vaak wel.

• pieter

ik heb in mn leven honderden fietsbanden geplakt en heb nooit problemen gehad met gewone stalen bandenlichters. Tot ik het een keer probeerde met plasieken exemplaren: krak! dus: weg ermee! lert op: bandenlichters zijn er om de band van de velg af te halen en niet om de band eromheen te leggen, ook niet om de velg heen glijden; doe dat met de hand. Bandenlichters kunnen scherp zijn en je binnenband beschadigen.