De voorvork is dus het voornaamste deel van je fietsbesturing,de vork is eenvoudig op te delen in zijn opbouw n.l: 2x vorkscheden,het kroonstuk,en de vorkbuis,ook wel de binnenbalhoofdbuis genoemd.
De twee vorkscheden kunnen zowel een D-vormig als een ovaal profiel hebben,en waar het wiel komt zijn de patten vaak samengeknepen,dan wel of niet extra versterkt,en hebben dan uiteraard de uitsparing waar de as van het wiel in past.Ook soms is er boven de uitsparing voor de as,een extra gat waar een borgplaatje in past om het wiel te beveiligen tegen uitvallen.En bij het leeuwendeel van de sportieve fietsen zitten er oogjes onder aan de vork om spatborden of ander grut aan te kunnen monteren.
In het kroonstuk van de vork worden de vorkscheden gesoldeerd,of gelast.
Het solderen of lassen van deze vorkscheden in de kroon moet kundig gebeuren,daar een voorvork continu in beweging is,en hier de meeste krachten op komen.Ook moet een vork bestand zijn tegen een lichte aanrijding.Je ziet dan tegenwoordig ook steeds meer de unicrown voorvork waar de vorkscheden eingelijk worden doorgebogen tot aan de binnenbalhoofdbuis,en rechtstreeks hier aan worden verlast tot net onder het punt waar de vorkconus wordt bevestigd.
De vorkbuis van een voorvork is vaak single-butted uitgevoerd,met een verdikking aan de onderzijde,om te voorkomen dat hij daar afbreekt.
Oude voorvorken kennen de binnendiameter van 22.2 en de modernere oversized vorken hebben vaak een 25.4 binnen diameter.Ook zijn er 2 princips van stuurbevestiging mogelijk,het oude conus/expanderkegel principe die je vastrekt in de vork,en er is het nieuwe A-head systeem waarbij een stuurpen om de vorkbuis wordt geklemd i.p.v.erin.Ook wordt bij dit nieuwe systeem de vork niet meer afgesteld door middel van een draad balhoofdstel,maar is er een geheel gladde balhoofdbuis,waar binnen in de vorkbuis een plug is bevestigd,die de “Starnut” wordt genoemd,en waar door middel van een M6 inbusbout het geheel bij elkaar wordt getrokken en zo de speling op het balhoofd kan worden afgesteld.
Er zijn dus verschillende type,s vorken,met onderling verschillende soorten draad,of zelfs geheel zonder.
De twee gangbare soorten draad zijn de standaard Engelse maat van 1“ x 24 BSC,en er is de Franse variant van M25 x 1,en de A-head variant dus dus geen schroefdraad bevat,maar een gladde vorkbuis heeft,deze zijn geleverd in de 1” en 1 1/8" uitvoering.