Trapas

• Eddy

Mijn trapas kraakt bij het fietsen, maar aan beide kanten van de trapas zit een hardplastic dop die ik er zonder beschadiging niet afkrijg, is hier een truc voor of kan iemand mij een goede tip geven, het gaat om een Batavus Barcelona van ongeveer 7 jaar oud, maar mijn vrouw heeft een Gazelle Grenoble van 2 jr oud, en hierop zit hetzelfde systeem.

Alvast bedankt voor de reacties.

• Biker Paul.

Zit er geen draad op de dop ? Volgens mij moet je `m eraf draaien ……………

• pieter

een krakende trapas wijst meestal op kapotte lagers, en bij types met vaste lagers (waarschijnlijk heb je die) is dan vervanging het antwoord. Het kan dan gaan om een zg “inslag” of om een geschroefde trapas, en de lengte van de as (over de vierkante einden) is maatgevend.

• Eddy

De doppen die erop zitten lijken wel geperst, nergen een uitsparing waarmee je met speciaal gereedschap de dop kunt draaien. Ook dit type moet toch te verwijderen en vervangen zijn? Vraag van mij is hoe maak ik deze doppen los.

• pieter

Op een batavus van die leeftijd zit meestal een inslag as; dat wil zeggen dat je de oude eruit kunt slaan door (na verwijdering van de cranks) op de as te slaan; alles moet eruit. De as zelf blijft wel heel, maar de rest kun je daarna niet meer terugzetten. Die moet dan worden vervangen. Gewoonlijk wordt een as met lagers besteld aan de hand van de lengte en het type (inslag), plus de vraag of misschien nog sprake is van een spie, maar dat denk ik in dit geval niet.

Vergeet de houder van de kettingkast niet terug te plaatsen.

• Eddy

Hoi Pieter,

Bedankt voor de nuttige info, ik heb al een begin gemaakt, en ik denk dat het mij wel gaat lukken. Mocht ik nog problemen tegenkomen dan verschijn ik weer wel op dit forum. Nogmaals bedankt.

• herman

Eddy ik heb hetzelfde probleem .Heb jij de kunstof eruit gekregen?

zo ja hoe .

Alvast bedankt

• bossini

gewoon aan de andere kant trapas waar de cup al uit is een grote pijp sleutel op

zettten en eruit slaan dit werkt het best !

succes bossini

• herman

Bedankt voor de tip

Herman