Consumenten zijn te verdelen in 2 groepen,groep 1 koopt een fiets uitsluitend als gebruiks/vervoer middel,en er is een 2de groep die niet alleen een fiets maar ook fietsplezier wil kopen.
Voor de eerste groep is de prijs de meest doorslaggevende factor,en deze consument is ook bereid hiervoor te reizen,en neemt genoegen met weining tot geen service.De andere groep hecht veel meer belang aan goede service/voorlichting en verwacht een kwalitatief hoogstaand product.
Het licht fietsen is samenhangend met licht gewicht,consumenten willen altijd een fiets die licht rijdt,ik heb nog nooit iemand gehad die vroeg naar een zwaar rijdende fiets,maar ook een fiets die makkelijk is te hanteren met betrekking tot het gewicht,om b.v.b. de fiets mee te kunnen nemen op de fietsdrager.
Uiteraard kunnen aspecten als kleur,en framemateriaal,en snufjes als vering,automatische verlichting,speciaal gespaakte wielen,enz enz allemaal doorslaggevend zijn voor de verkoop.
Meestal ziet een consument door de bomen het bos niet meer ,omdat er gewoonweg veel te veel modellen worden geproduceerd,het assortiment van de fabrikanten is tegenwoordig enorm breed,en diep.Een fietsenmaker kan een consument uit de eerste groep makkelijk “sturen” naar een bepaald model,de verkoper heeft veel invloed op de consument.Het enige wat deze groep vaak intresseert is de prijs,en de prijs voor hun e.v.t.inruilfiets.Ook zal deze groep veelal fietsen aanschaffen via internet,of branche-vreemde winkels als warenhuizen,bouwmarkten,Halfords,enz.
De tweede groep die fietsplezier willen kopen,zijn of: mensen van middelbare leeftijd, die als vrijetijdsbesteding een goede fiets willen kopen,en bereid zijn hiervoor ook meer te betalen,en de groep die wel een kwaliteitsfiets wil,maar toch voor een lage prijs,deze vaak jongere consumenten,die meestal zelf al goed zijn geinformeert,kijken vervolgens waar ze de door hen gekozen fiets het goedkoopst kunnen verkrijgen,ook kan de mogelijkheid van inruil hier weer een bepalende factor zijn,of deze consument zijn fiets aanschaft bij de vakhandel,of via internet.
Helaas moet ik constateren,dat de laatste jaren de prijs,in combinatie met de e.v.t.prijs die de consument voor hun inruilfiets kunnen krijgen vaak de meest doorslaggevende factor is voor de aanschaf.
Ook is een consument tegenwoordig niet meer merk of dealer-trouw.Kun jij niet goedkoop leveren,en kan dat via internet wel,of bij de dealer 10KM verderop,dan loopt je consument weg.Meer betalen voor goede voorlichting en service heeft de consument vandaag de dag geen zin meer in.
Daarnaast is de consument vrijwel niet in te delen in groepen,van wie let op welke kleur,vering,of acc.er bij een fiets zitten,omdat het aanbod in verschillende modellen hiervoor veel en veel te groot is.
In het kort: Merk,Prijs,en simpelweg hoe een fiets rijdt is meestal doorslaggevend,en uiteraard moet een consument de fiets ook gewoon nog eens mooi vinden.Ook merkbeleving kan veel met een consument doen.Denk hierbij aan b.v.b. Koga Miyata.Het exclusieve imago van deze fietsen,maakt dat de consument bereid is hier meer voor te betalen,terwijl een fiets met een vergelijkbare kwaliteit ook goedkoper kan worden gevonden.Denk b.v.b. aan de Gazelle Gold-Line.Merkbeleving dus.