wie kan mij adviseren bij aankoop?

  • marieke

    Ik wil een nieuwe fiets kopen maar heb geen verstand van zaken. Belangrijk voor mij is dat hij licht fiets en goede vering heeft. Wie weet h.e.e.ea. van fietsen?

  • pieter

    de eerste vraag die je zelf moet beantwoorden is: waar ga je die fiets (voornamelijk) voor gebruiken? Het maakt nogal verschil of je er de krant mee wilt bezorgen, of er wedstrijden mee wilt gan rijden, en daartussenin zitten een heleboel mogelijkheden. Licht fietsen willen we allemaal. Vering kan soms juist in de weg zitten. Dat absorbeert energie, en vandaar dat racefietsen geen vering hebben.

    Met een racefiets ga je geen kranten lopen en met een transportfiets geen wedstrijden rijden.

  • marieke

    Hoi Pieter,

    Ik wil erg gewoon lekker mee fietsen, door de stad, klein stukje hei, en vooral comfortabel. Ik heb nu een zogenaamde citybike en ik vind het vreselijk, dat gebogen zitten en die harde banden.

    Het wordt dus een stadsfiets maar ik wil vooral weten welk merk goed is, en of bijvoorbeeld de unionfietsen van halfords goed zijn.

  • pieter

    Ik denk dat een fiets van het type “hybride” wel wat voor je zou kunnen zijn; daarbij kun je kiezen uit types met versnellingsnaven of derailleur. Beide types hebben voor- en nadelen.

    Hoe het momenteel gaat met Union is moeilijk te zeggen. Ze zijn overgenomen door DBG (Dutch Bicycle Groep, bijgenaamd Dutch Barrel Groep), die bekend staat om budget fietsen van matige kwaliteit. Een vertegenwoordiger vertelde mij dat deze barrelgroep met Union “upmarket” wil, maar of dat in de praktijk ook gebeurt? wie weet. Ze zijn hopelijk beter dan de “limit” serie van Halfords, die ook van DBG komen. Ranger en Maxwell zijn de bekendere namen van DBG. Deze worden wel gebouwd in de gevangenis.

  • Biker Paul.

    Ik denk dat de discussie over die DBG rommel hier al genoeg is gevoerd, kijk toch AUB voor een goeie fiets, Batavus, Gazelle, Koga enz. Er is zoveel goeds te krijgen en het is het geld meestal best waard ! Surf eens langs de merkenpagina en kijk eens welke dealers je in de buurt hebt, service voor je fiets is ook best belangrijk. Wil je door weer en wind gaan fietsen dan zou ik een naafversnelling nemen en als je alleen met mooi weer rijdt dan een derailleur.

    Kijk ook eens bij de Duitse merken : Cube, Stevens, Focus, deze zijn vaak net zo goed of beter afgemonteerd en vaak goedkoper !

    Suk6, Paul.

  • pieter

    Paul,

    Persoonlijk behandel ik vragen waar ik een antwoord op denk te kunnen geven, alsof ze voor het eerst worden gesteld. Het klopt dat over de barrelgroep en ook over naaf- tegenover derailleurversnelling al heel wat is gezegd, maar elke vraag kan worden gesteld door iemand die: voor het eerst op dit prikbord post, en: niet weet hoe een oud bericht tevoorschjin te toveren. Vandaar de herhaling van antwoorden.

  • Biker Paul.

    Pieter,

    Het ging mij er ook niet om iemand er op te wijzen dat het prikbord ook een zoekfunctie heeft maar om te benadrukken dat de Dutch Barrel Groep niet zo best is ! Je plaatselijke fietsenmaker vindt het ook niet zo leuk als je met zo`n barrel bij je `m komt en niet alleen omdat je `m niet bij hem hebt gekocht……….

    Mijn fietsenmaker heeft zelfs een bordje op de deur dat hij de zgn. B-merken niet repareert, met Gazelle, Batavus, Koga enz. kun je terecht maar met een Ranger, Altra of weet ik veel wat kun je het schudden !

  • eduard

    Ik heb een gazelle van 700 euro , 3 jaar oud. Al een nieuwe vwersnellingsnaaf en binnenkort de tweede vervanger voor de velg van mijn achterwiel. Vroeger koste die fiets 1050 gulden en ging ie zonder problemen 10 jaar mee. Nu zijn er fietsenmakers die zeggen ik heb klanten die om de drie jaar een fiets kopen via het fietsenplan. Ik zit nu te denken aan een Santos wel duur of gewoon een aantal goedkope aldifietsen die ik bij ernstige mankementen bij de container zet, of eens over de grens gaan kijken groetjes, eduard

  • pieter

    Paul: We zijn het eens: Niet voor niets spreken we van “barrelgroep”.

    Die Aldi apparaten komen vaak uit de Barrelgroep, (bajesgroep?) en bij een beetje flink gebruik halen heel wat van die gevallen de garantietermijn niet eens en staan dan ruim binnen de drie jaar naast de container en daar horen ze thuis. Alleen de 3 versnellingsnaaf is dan nog de moeite waard voor onderdelen.

    Aldi heeft geen fietsenmaker in dienst, zelfs de afmontage moet je zelf doen, en daarbij gaat het al heel vaak mis.

    Geen normale fietsenmaker heeft zin om zulke gevallen te repareren, het is dweilen met de kraan wijd open.

    Verder heeft de fietsenmaker geen zin in de discussie die onvermijdelijk volgt: deze reparatie is wel erg duur voor een fiets die voor zo weinig geld bij Aldi was gekocht. Het is inderdaad erg zuur als zo een ding binnen korte tijd al moet worden voorzien van nieuwe wielen omdat die in de bajes niet goed gespaakt worden. Kosten 2 nieuwe wielen of overspaken van de oude: al gauw tegen de 200 euro. Na deze reparatie rijdt zo iemand nog steeds op een Aldi barrel.

    Een stalen DBG frame blijft bij gebruik van een bandentang (vervanging achterband) meteen open staan terwijl een fatsoenlijk frame terugveert.

  • ab

    Altra is GEEN goedkope B-merk. Het is het huismerk van profile de fietsspecialist. Altra wordt bij een A-merk fabrikant gemaakt en doordat er geen A-merk opstaat is het goedkoper. Batavus gebruikt voor hun eigen fietsen ook wel eens Fongers en Gazelle gebruikt bijvoorbeeld Juncker. Dezelfde fiets maar dan goedkoper.

    DBG is een goedkope fabrikant die goedkope onderdelen op PBS frame's zet. Dus 3 x niks.