Ik heb onlangs via het Fiets-privé-plan van mijn werk een nieuwe Batavus Cayuca aangschaft. Metallic donkerblauw, framehoogte 61 cm, 24 versnellingen met derailleurs (3 voor en 8 achter). Van zijn oude voorganger een Brooks zadel overgezet (zit veel lekkerder), de fietsbel ook, want de nieuwe was een soort uit de kluiten gewassen vingerhoedje die een waardeloos slap tikkend geluidje maakte. Onhoorbaar in het stadsverkeer. Veel te brede stuur aan beide uiteinden 4 cm afgezaagd, afgestemd op mijn schouderbreedte, toch ben ik niet mager. Ik fiets dagelijks door stad Groningen naar mijn werk.

Ik verzeker je: hij rijdt echt heerlijk en snel. Op voorwaarde dat de pedalen onder de bal van je voeten horen te zitten en niet onder de middenvoet, zoals veel fietsers dit foutief doen. Mijn Agu-stuurtas heeft een houder op het stuur, die je zo eraf kan klikken. Eén nadeel: deze Batavus Cayuca is niet erg wendbaar.

Thuis heb ik een Giant FCR voor lekker toeren in het platteland en voor fietsvakanties, ben vorig jaar ermee door Italië gefietst en komende zomer naar Zweden!