ovaal tandwiel vooras

• Frank

Ik heb een vraag over de functie van het ovale voorastandwiel.

Aangezien de buitendiameter v/h ovale tandwiel constant is, neem ik aan dat de resultante van koppeloverbrenging (de kracht uitgeoefend op de pedalen tov de ketting)gezien over 1 omwenteling v/d pedalen steeds dezelfde blijft bij constante arbeid, en dat het koppel ook niet varieert naargelang de stand v/h tandwiel (of zit ik hier al fout?).

Wat wel varieert bij een ovaal tandwiel, is de benodigde omtrek v/d ketting naargelang de stand v/h tandwiel.

Is deze variabele (het zogezegde uitrekken en inkorten v/d ketting)oorzaak v/h verkleinen v/d koppeloverbrenging op het achterste tandwiel bij de pedalen in verticale stand of zit ik ook hier fout??

Wie helpt mij uit de nood (om o.a. een eindeloze cafédiscussie ( en indirect mijn huwelijk) uit het slop te halen?

• Martijn

De koppeloverbrenging is natuurlijk niet in ieder stand hetzelfde.

• Martijn

En oh ja: Google eens op Biopace, Rotor Rings en O,Symetric.

Let wel op: er is ook ontzettend veel onzin over geschreven!

• Biker Paul.

Shimano zal er niet voor niets mee zijn gekapt………………:D

• Martijn

Alleen die Rotor bladen zijn precies andersom ovaal dan Biopace bladen.

• Biker Paul.

Dat ligt eraan hoe je ze monteerd, dat kan op heeeeeel veel manieren !

En de Rotor`s zijn niet echt goedkoop he……….€ 150,- een setje ???

• fasfadf

ik zou gewoon stoppen met het huwelijk en niet meer naar het cafe gaan, dan ben je van al het gezeik af en kan je weer een normaal zogeloos leven lijden.

• wim

Op een vooras zit meestal geen tandwiel, of heb je toevallig een fiets met voorwielaandrijving?