Lengte / framegrootte verhouding

• AJ

Beste prikborders,

Ik ben nieuwe feitsfan en op zoek naar een echte mountainbike maar is redelijk lastig omdat ik ca. 1.95 m ben. Is er een vuistregel die je kan gebruiken als je op zoek bent naar framegrootte of is het kwestie van uitproberen.

Ik ben namelijk wat fietsen online aan het vegelijk maar wil de juiste frame grootte bepalen.

Alvast bedankt !

• Biker Paul.

Eigenlijk kun je vraag het best op het mountainbike-forum stellen !

Maar met 1,95 m. lijkt mij dat je de kant van een 22 inch of 23 inch op moet ……

Als je dan nog niet goed zit kun je altijd nog en langere stuur en zadelpen erop zetten ! Een ATB koop je meestal wat kleiner dan een racer of een tourfiets .

succes ermee, Paul.

• Joe

Eeen preciezere indicatie dan je lichaamslengte is de lengte van je benen, gemeten aan de binnenkant. Diverse online meetsystemen gaan hier ook van uit. Even zoeken en je weet het. Dan moet je nog even opletten hoe de framegrootte bepaald is, d.w.z. op welke manier die gemeten is (van welk punt tot welk punt).

• Trebla

Kijk eens op FIETS.nl

Maar binnenbeenlengte (goed in het kruis op blote voeten) x 0,66 is het wel zo;n beetje

Treblonia

• marcel

Op bikefitting.com kan je 4 type metingen doen,één daarvan is voor de mountainbike.Probeer het maar.je hoeft alleen je binnenbeenlengte in te vulle in mm en dan op berekenen,klaar is kees.

• Martijn

Als je alléén je binnenbeenlengte hoeft in te vullen kan die berekening dus nooit veel voorstellen :)

• marcel

Iedereen heeft het altijd over de binnenbeenlengte x 0.66 zo ongeveer.En nu stelt het volgens jou niet veel voor.Hij heeft in ieder geval een indicatie wat zijn framehoogte is .Daar gaat het toch om.Het afstellen van de fiets zoals jij het lekkerste zit ,moet je lekker zelf doen,op je gemak.

• Martijn

Idd, het geeft een ruwe indicatie, maar er zitten natuurlijk grote verschillen tussen mensen qua lengte van het bovenlichaam, en met name bij mountainbiken hangt de ideale lengte van de bovenbuis ook nog heel erg af van het beoogde inzetgebied, je rijstijl, persoonlijke voorkeuren etc.

• Marcel

Ook dat is natuurlijk helemaal waar.Dan moet je naar een fietsenmaker en je helemaal laten voorlichten en je lichaam op laten meten,niet op internet ff een fietsje aanschaffen.

MvG Marcel