Gazelle Impala probleem

  • Hay

    Hoi

    Ik heb vandaag een probleem gekregen met mijn Gazelle Impala herenfiets.

    Ik dacht aanvankelijk dat de ketting eraf was.

    Na openen van de gesloten kettingkast bleek de ketting echter keurig op beide tandwielen te zitten.

    Het bleek dat het gote tandwiel (voor) los is gekomen van de trap-as…

    Ik kan de trappers dus ronddraaien zonder dat ik het grote tandwiel zie meedraaien.

    Nu vraag ik me af of ik dit zelf weer kan herstellen of dat ik hiervoor naar een fietsenmaker moet???

    Wie kan helpen?

    Groet, Hay

  • tom bakker.

    hallo,

    dit komt zelden voor, het kettingblad is los van de crank.

    haal het geheel van de trapas, en kijk of het gelast kan

    worden zoniet dan vervangen. succes !!!

    groeten, fietsenmaker tombike……….

    laat even weten hoe het opgelost wordt…..

  • Hay

    Hallo Tom,

    Oeps….dat wordt dus een rit naar de fietsenmaker….

    Ben eens benieuwd wat dit gaat kosten.

    Bedankt voor je reactie !

    Groet, Hay

  • Martijn

    Hoe lang heb je de fiets al?

  • eduard

    Laat mee eens raden. 1 jaar De fietsen die nu worden verkocht hebben een technische levensduur van hooguit 3 jaar want dan mag je via het fietsenplan weer een nieuwe bestellen. Mijn gazelle special 20 jaar geleden gekocht heeft de 100000km gehaald. Mijn huidige gazelle de volgens de folder oerdegelijke klassieker is nu na 25000 km al weer aan vervanging van de achtervelg toe wegens scheuren. Eduard

  • ab

    Vermoedelijk is de fiets al op leeftijd. Vroeger kwam het vaker voor dat het tandwiel losschiet van de crank. Wat betreft die velgen: Dit komt steeds vaker voor. Van Schothorst/ Rigida groep weet niet meer hoe ze velgen moeten maken. De oude Alesa rvs velgen waren supersterk

  • pieter

    Dit probleem met de crank heb ik meerdere malen gezien op het achterste crankstel van tandems. Daar wordt door twee personen op getrapt. Het gaat dan om de rechterkant, en gelukkig is dat de kant waar een normale fietscrank op zit (links zit meestal een speciale), die gewoon bij elke fietsenwinkel te koop is. Gewoon de kapotte verwijderen en een nieuwe monteren. Bij een Gazelle Impala gaat het om een redelijk normale crank waarvan de kosten niet heel hoog hoeven te zijn. Soms moet de oude crank met een slijpmachine verwijderd worden, maar meestal volstaat de cranktrekker.

  • Hay

    Ik heb vandaag mijn fiets opgehaald bij de fietsenmaker.

    Klusje kostte me € 46 waarvan € 31 materiaalkosten (=2x nieuwe cranck).

    Viel dus eigenlijk wel mee…

    Ook werd me verteld dat ik de oude cranck er alleen met een speciale sleutel af kon krijgen. Dus zelf doen, ho maar.

    Maar ik fiets nu weer en daar ging het uiteindelijk om!

    Bedankt allemaal voor jullie reacties.

    Groet, Hay