Kettingslijtage meten

• Jeroen Sluis

Er is een apparaatje te koop, waarmee je de slijtage van de ketting kunt meten.

Dit apparaatje is nogal duur .

Nu heb ik een simpele schuifmaat tot mijn beschikking en ik kan er ook nog wel mee omgaan.

Kan iemand mij vertellen, hoe ik met de schuifmaat de slijtage/verlenging kan opmeten en hoe ik kan bepalen, wanneer het tijdstip van vervanging is aangebroken?

Ook is van belang natuurlijk, wat voor soort ketting het is, i.c. bij wat voor achterderailleurgroep hij past, enz.

Met dank voor een technisch onderbouwde reactie.

Jeroen

• Biker Paul.

Wat is € 20,- als je door niet te checken of fout te checken gelijk je cassette, ketting en voorblad moet vervangen? Ik heb dat dingetje wel gekocht maar er is ook een wat goedkopere van BBB en die kost € 15,-

Je schijnt je kettingslijtage ook te kunnen meten met een rolmaat, precieze werking weet ik niet maar het stond pas in 1 van de vakbladen !!

Suk6 ermee, Paul.

• Trebla

Jongens wat een prijzen!!!!!!

Bij AGU voor € een schitterende ketting kaliber die ook nog aangeeft of je wel of niet moet vervangen

Tacs heeft er ook een voor weinig, maar je hebt het gewoon niet nodig. Zo gauw je een dunnen (fitting) schroevendraaier tussen je ketting en kettingwielen (trapas dus) kan steken ketting en pignon gewoon vernieuwen.

Als je een beetje handig bent maak je er zelf een. Een zelfgemaakt gebruik ik al jaaaren.

Treblonia

• ab

Sorry hoor, ga dat ding gewoon vernieuwen als ie echt af is. Dat is het moment dat het allemaal gaat doortrappen. Al dat gemeet.

• Jeroen Sluis

Beste Ab, met alle respect, maar op een dergelijke wijze wil ik niet met mijn fiets omgaan.

Ik vind het gewoon leuk om te meten en te weten.

Als jij daar moeite mee hebt, moet je gewoon niet deelnemen aan dit forum.

Bovendien gaf je geen antwoord op mijn vraag.

Jeroen

• Jeroen Sluis

Bedankt voor je reactie.

Maar toch wil ik uiteindelijk met mijn schuifmaat de kettingslijtage kunnen meten.

Want 15 euro vind ik nog steeds een fors bedrag.

Jeroen

• Jeroen Sluis

Bedankt voor je reactie.

15 euro vind ik nog best veel, als je met een schuif- of rolmaat ook aan de gang kunt gaan.

Vandaar mijn ver- en gezoek.

Jeroen

• Biker Paul.

Volgens mij stond het rekensommetje ervoor in Bikefreak magazine Nr 1.

Iets van 9 schakels moet iets van 11, zoveel cm. zijn……….helemaal precies weet ik het niet meer !

• Jeroen Sluis

Kijk, en daar moeten we nu precies achter komen. Het scheelt mij 15 of 20 euro en ik kan mijn schuifmaat weer eens gebruiken.

We gaan voorwaarts met het onderzoek c.q. de vraagstelling!

Jeroen

• Biker Paul.

Ik heb `m nog ergens liggen, kom ik `m tegen zet ik het erop …………..:D