rugklachten

• H.Bronk

ik heb in het verleden regelmatig op een racefiets mijn afstanden gereden. Ik had mijn fiets in de wilgen gehangen maar wil nu het fietsen weer oppakken.

mijn probleem is dat ik problemen met mijn rug heb. Zijn er mensen met dezelfde soor problemen en zoja is het eigenlijk wel verstandig om het fietsen weer op te pakken….graag verneem ik wat tips ed bvd HB

• Joe

Vraag het aan de huisarts of fysiotherapeut…?

• Hofmeijer

Ik had dezelfde problemen na jaren niet meer op de racefiets te hebben gezeten.

Vanwege de leeftijd -achter in de zestig- is het eerstens weer een vorm van gewenning want ondanks mijn koersbroek toch weer de nodige zitpijn.

Dat is inmiddels verdwenen en had ook mijn zadel ietsjes lager gezet en heb eerst veel kilometers gemaakt. Ook nekpijn van het omhooghouden van het hoofd kwam er.

Naar gelang de tijd verstreek heb ik mijn zadel weer in de oude situatie en zelfs twee strepen -mm- hoger gezet en is de nek(spier)pijn ook weg.

Ik fiets nu ook met clipless pedalen waarmee ik, ondanks mijn relatief hoge leeftijd, nooit ben gevallen en dat had ik jaren eerder moeten doen.

Ik fiets nu met een seniorengroep mee en haal met gemak weer de 100 of meer kilometer. Solo fiets ik dan wat sneller en heb dan rond de 25km/h op de tller staan.

Jong geleerd en oud gedaan. Ik heb mezelf ten slotte verwend met een nieuwe alu racefiets

Ab Hofmeijer

• grfransen

Kijk anders eens op www.goedopdefiets.nl

• nooitmeerrugpijn

Wellicht een grote overstap maar denk eens aan een ligfiets.

Dat hoeft niet zo'n lage racer te zijn. Ligfietsen zijn er ook om mee te toeren.

je ‘'zit’' op je rug en hebt geen last mer van een sijve onderrug.

De meeste ligfietswinkels laten je alle fietsen zonder problemen uit proberen.

Op de koersfiets dacht ik na 100 km ‘' pffft eindelijk thuis’'. Op de ligfiets denk ik nu na 100 km; ‘'zal ik nog een rondje doen’'

veel succes

• Zaaidijk

Ondanks mijn chroniese lumbaalpijn (lage rugpijn) kan ik op een ligfiets niet uit de voeten. Ik heb een aantal modellen geprobeerd en er minimaal 50km mee gereden. Gewoon op de race gaat nog het beste.