framegrootte voor kleine vriendin

• eduard

Hallo,

Mijn aziatische vriendin komt binnenkort hier op vakantie. Via een omweg ben ik haar binnenbeenlengte van 65 cm te weten gekomen. Ik wilde voor haar aankomst een fiets op de kop tikken. Een collega van mij had zowel een mountainbike als een gewone huis tuin en keukenfiets van gazelle te koop. Het worden korte ritjes maar te groot is te groot. Als mijn collega de fiets met de kleinste afstand tussen middelpunt trapas en framepunt waar de zadelpen in verdwijnt opmeet is dat dan de beste keus of is een mountainbike altijd meer gedrongen qua frame Bij voorbaat dank, Eduard

• Fennema

Binnenbeenmaat x0.65 is de juiste framehoogte. Binnenbeenmaat = op blote voeten en goed stevig in de lies.

Dan het zadel zo afstellen: Met een gestrekt been en een pedaal beneden mag je net met de hak van de schoen de pedaal raken.

Dan dwing je om met de bal van je voet te trappen, de enieg juiste zit op de fiets.

Het zadel mag zelfs nog een enkele milimeter hoger als ze eenmaal is gewend. Afstand zadel tot stuur is ongeveer een onderarm lengte.

Jop Fennema, wegkapitein van 't Verzetje

eduard schreef:

>

> Hallo,

> Mijn aziatische vriendin komt binnenkort hier op vakantie.

> Via een omweg ben ik haar binnenbeenlengte van 65 cm te weten

> gekomen. Ik wilde voor haar aankomst een fiets op de kop

> tikken. Een collega van mij had zowel een mountainbike als

> een gewone huis tuin en keukenfiets van gazelle te koop. Het

> worden korte ritjes maar te groot is te groot. Als mijn

> collega de fiets met de kleinste afstand tussen middelpunt

> trapas en framepunt waar de zadelpen in verdwijnt opmeet is

> dat dan de beste keus of is een mountainbike altijd meer

> gedrongen qua frame Bij voorbaat dank, Eduard

• Wiczorik

Je hebt dan wel een erg klein frame nodig an valt in de kinderietsen denk ik. Maar je kan dan wel een wat kleiner frame nemen en het zadel wat hoger zetten maar liever wel een framemaat die in de buurt komt

Zie verder Fennema

• Jan van Donk

Je hebt het, als fietsleek(?), helemaal goed begrepen. Te groot is te groot en ga je van links naar rechts op het zadel en wordt de ellende alleen maar groter. Niet doen dus. Beter een iets te klein dan te groot frame maar alles waar té voorstaat he?

En de juiste zit is ook heel erg belangrijk, zie hiervoor.

JvD

• eduard

Hallo,

Ik dacht ook al snel bij een brugklasfiets uit te komen. Zal even wachten op het aanbod van die collega. Even een fietsenwinkel binnen gelopen maar zonder de maat in gedachte op een tweedehandsje afgelopen wat in de buurt kwam op het oog. Toch nog 200 euro en dat voor hooguit 200 km fietsen. Mijn collega vroeg 50 euro of anders misschien een fiets lenen op het station. Bedankt tot dusver, Eduard