fiets proberen?

• Maria

Hallo,

Misschien naieve vraag :D, maar geloof het of niet, ik heb nog nooit een fiets voor mezelf gekocht. Mijn huidige fiets is nog niet op, maar ik wilde mezelf weleens een kadootje doen. Ben vandaag bij de fietsenzaak wezen kijken en vind de Batavus Compass een leuke fiets (is bestemd voor woon-werkverkeer en recreatief gebruik). Maar het is voor mij wel een behoorlijke uitgave. Ik zag al die fietsen zonder trappers etc staan. Kun je nu een proefritje vragen of is dat een hele ongebruikelijke vraag. Zijn er in het budget wat ik heb nog andere alternatieven voor de doeleinden waar ik de fiets voor wil gebruiken? Ik wil de auto namelijk eens veel minder gaan gebruiken. Ben altijd helemaal weg van MTB en ATB-modellen, maar dat zal vast voor deze afstanden niet de meest ideale soort fiets zijn. Mijn vraag is mede ingegeven door het feit dat ik niet bepaald de meest gemiddelde lengte heb (ik ben aan de kleine kant).

Ik lees graag jullie adviezen.

Maria

• Biker Paul.

Hoi Maria, ik kon zo gauw op de site van Batavus niet terugvinden wat die Compass kost……….vragen aan de fietsenmaker voor een proefrit is echt niet ongebruikelijk en wordt meestal wel toegestaan ! Laat ook ff weten hoeveel KM. je woon-werk verkeer fietst dan is er iets meer inzicht of je zo n toerfiets kunt kopen of een ATB of misschien een cross/hybride. Hou er wel rekening mee dat de Batavus ong. 21 kilo weegt en een ATB iets meer dan de helft hiervan.

Voor een snelle rit koop je iets anders dan de Batavus maar als je voor comfort gaat zou ik voor de Batavus of iets vergelijkbaars gaan !

• Maria

Hi Biker Paul,

Geloof het of niet, maar ik heb hem inmiddels dus al gekocht. Inderdaad heb ik proefritje gemaakt. De Compass is een actiemodel, kost 799 euri. Het advies was ook bij het horen van het aantal kilometers woon-werkverkeer om deze fiets te doen en het idee van een ATB of iets dergelijks maar los te laten, mede omdat rugklachten me niet vreemd zijn. Hiermee kan ik ook goed toeren volgens de fietsenmaker. Fietsenmaker heeft de fiets zelf voor me aangepast (2 cm van het frame gehaald) zodat ik met mijn lengte er prettig mee kan fietsen. En nu maar inrijden, want het is wel even wennen natuurlijk :).

Bedankt in ieder geval voor het advies en als ik vragen heb, kom ik hier zeker nog eens terug, want ik ben zeker van plan om veel gebruik te maken van mijn nieuwe bike!

Maria

• Biker Paul.

Veel plezier ermee !

Ik hou het zelf wel bij de ATB, de tourfiets is voor ff naar het dorp maar voor de rest is het altijd de ATB :D

• Zaaidijk

Nou biker-paul, na een middagje ATBén had ik het wel gezien. Ik rijd al bijna 40 jaar op een tour/racefits maar dat geveerde spul hoeft voor mij niet. Ik wordt er doodmoe op.

Op mijn racefiets pak ik tussen de 80 en 120 of meer km p/d.

• Biker Paul.

Tsja, ieder z`n meug…………..je zal mij niet gauw op een reter zien ! :D

• Maria

Inderdaad iedereen zijn meug. Ik heb vroeguh heel veel op de racefiets gereden. Maar het fietsen schoot er bij in toen ik mijn tweede kreeg omdat ik gewoon niet met twee kinderen op een fiets durfde. En dan wonend in een regio waar de auto toch wel het meest makkelijke vervoermiddel is bleef de fiets in de schuur. Maar zoals gezegd, ik wil mijn fiets voornamelijk voor woon-werkverkeer, boodschappen en als ik er op langere afstanden ook lekker op zit is dat heeeel mooi meegenomen. Ik heb nog even overwogen om en een ATB en een toerfiets te kopen (nog steeds binnen hetzelfde budget), maar vond dat overdreven voor iemand die sinds kort de lol van het fietsen weer teruggevonden heeft. Wonen in de stad heeft zijn voordelen, dan hervind je allerlei dingen weer! Ik vind het vooralsnog luxe dat ik elke werkdag door het Zuiderpark kan fietsen. En een ATB heb ik ooit in Griekenland wel eens gehuurd, maar ik weet nog wel dat mijn polsen en rug dat niet zo fijn vonden. Maar als er een meer recreatieve fiets gaat komen, denk ik dat ik toch voor de ATB ga. Hoewel… van een racefiets kan ik me geen pijnlijke polsen herinneren, of heb ik dat nu mis?

Maria

• Biker Paul.

Net de hele dag buiten wezen spelen op de Brabantsche Wal, 56 km. onverhard met 7 man, dan is een ATB wel aan te raden :D wel met vering trouwens !

• Vromen

Ja voor een ATB is vering natuurlijk en uitkomst!!! Maar als je gewoon de vlakke weg neemt is elke vering, behalve zadel en vork voorloop, uit den boze omdat het allemaal energie opslokt die je beter aan de trappers kan doorgeven.

Ook een (té) zacht (gel)zadel is voor een gewone fiets ook niet aan te raden als je stevig wil karren.

Zelf ooit op een gelzadel een boodschapje gedaan 10k heen en 10km terug en moest voor een verkeerslicht wachten: voet op de stoep en ik bleef in het zadel zitten. gevolg, op elke bil een brandblaar omdat een gelzadel werkt als een warmte akku en deze tijdelijk opslaat.

Gewone fietsen met voorvorkvering is de meest grote onzin die er bestaat maar ja ‘het volk’ vraagt erom dus worden ze gefrabriceerd.

• van den Toorn

Vromens ervaring is ook de mijne. ik rijd op zowel ATB als race en gewone fiets maar vering vind ik alleen fijn en noodzakelijk op de ATB vanwege de klappen di je soms maakt. Op een andere fiets dan een ATB is het komplete nonsens.

Ook mijn eravring met een gelzadel zijn uiterst negatief en heb hiervoor leren Leppers opgezet.

Voor een gewone kar is de voorloop, de 'bocht naar voren, van de voorvork alsmede de vering van het zadel meer dan voldoende. uiteraard moeten ook de banden worden opgepomp naar de druk die op de band staat en dan de voorband ietsje minder.

Sjaak