Kan iemand mij vertellen na hoeveel km de ketting en achtertandwielen vervangen moeten worden van een racefiets.
Ketting wordt regelmatig schoongemaakt en gesmeerd, zoook de tandwielenset
gr. Kees
Gewoon met een kettingchecker opmeten of je ketting niet te lang is geworden en dus is versleten en als je deze dus tijdig vervangd kun je meerdere kettingen op een voorblad en een cassette rijden. Rijdt je te lang door is alles versleten en ben je dus voor cassette, ketting en voorblad aan de beurt !
Slijtage aan je voorblad of cassette kun je zien doordat de tandjes dan te puntig zijn en je ketting gaat doorslaan.
Hoeveel KM. je er mee kunt rijden is dus geheel afhankelijk van je onderhoud en de weersinvloeden, mocht je veel met regen en narigheid rijden is je ketting volgens mij sneller op dan altijd met lekker weer te fietsen !
Misschien had ik even de reden van mijn vraag erbij moeten vermelden.
Het is n.l zo dat ik mijn racefiets een jaarlijkse onderhoudsbeurt heb laten geven.
In een plastic zak kreeg ik de ketting en achterset mee.
Toen ik thuiskwam zat er een roestig zooitje in en kwam absoluut niet van mijn fiets.
Natuurlijk kan het een vergissing van de zaak zijn, maar achterdochtig als ik ben denk dan: Het had helemaal niet vervangen hoeven te worden.
ps. Ik heb er plm 11.000 km mee gereden onder droge omstandigheden en goed gesmeerd
gr. Kees
Als je, ja als je je fiets schakelt net als je auto, dus als je moet afremmen of stoppen gedeeltelijk maar het liefst helemaal terugschakelen deed ik ruim 12 a 13.000km met een ketting. Met een nu duurdere ketting heb ik al 15.000km gereden en moet nu worden vervange
Velen schakelen niet terug en gaan met hun volle gewicht op de trappers staan wat een hoop extra slijtage aan de ketting en gedeeltelijk ook aan kettingwielen en tandkransjes geeft.
Tweedens kan je veel sneller optrekken/wegrijden als je bijna of helemaal stilstaat.
KMV
Jawel Martijn en ab,
Je rijdt je auto toch ook niet in de hoogste versnelling weg. Enne, als je ooit zoals mijn vriendin, met je viezelemientje op je horizontale buis plettert als je ven flink wil aanzetten en je ketting breekt DOE JE DAT OOK NOOIT MEER!!!
Je wagen rijd je ook op een truttig verzetje totdat je gang krijgt en sckale je over. Met een fiets met meerdere versnellingen en pure spierkracht is dat nog meer noodzakelijk.
Ik fiets ook al jaren zoals KMV dat vertelt en doe je echt veel langer met je materiaal want het valt heel simpel onder je onderhoud. En…als het druk is ben je met terugschakelen zo weg.
Maar je hoeft het natuurlijk niet te doen, je kan natuurlijk ook op je 17 een 10% helling op willen fietsen
Bram Blokker
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?