Ik wil in de bergen gaan fietsen en nu is mijn vraag wat is beter een “dubbel” voor met 39 als kleinste en dan 30 achter, of een triple met 32 voor en 32 achter.
MvG Dirk
Ja bijna genijk omdat de verhouding ook bijna gelijk is.
Met een tripel kan je natuurlijk veel meer kracht op je achterwiel zetten.
Ik heb in de Sierra Nevada de Mulhacen -3400m- beklommen met een tripel en een pignon met twee extra grote grotere tandkransjes en moest daarvoor een verlengde derailleur kooi monteren.
Deze klim is niet echt stijl met een max van bijna 6% maar gaat wel vele kilometers door, er komt bijna geen eind aan.
Bij het militaire- en weerstation vond ik het welletjes en had 30km klimmen op de teller staan.
Aangezien ook de hoogst gelegen autoweg er naar toe gaat, niet gedaald maar komfortabel met de ALFA ROMEO naar beneden.
"Ja bijna genijk omdat de verhouding ook bijna gelijk is.
Met een tripel kan je natuurlijk veel meer kracht op je achterwiel zetten."
Hoezo? Het gaat toch alleen om de verhouding?
Met een de 30:23 combinatie staat er meer spanning op de ketting, maar omdat het achterkransje ook kleiner is, is de hefboom van de ketting tov het draaipunt van het achterwiel (de as) kleiner dus is het moment op het achterwiel is ook gewoon hetzelfde.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?