verende fiets

  • Kamman

    Wat is het voordeel van een verend gelzadel met zadeldek en voorvorkvering?

    Bas

  • Joe

    Dat iets bestaat wil nog niet zeggen dat het voordelige eigenschappen heeft boven iets anders…

  • Sjoerd Bennekamp

    Als al 40 jaar op de racefiets zittende lange afstandfietser lees ik toevallig dit berichtje. Mijn mening? Begin er niet aan.

    Een zadel is al geveerd onder het zadel zelf, dan nog de banden waarin lucht zit -tenminste als je die de lucht geeft die er in moet en dat staat weer op de zijkant van elke band waarbij de voorband één tot anderhalve bar minder krijgt- en ook het nodige komfort geven en dan nog de voorloop van de voorvork.

    Al die verende troep is kommersie. Sommigen doen over een al extra verend zadel -met verende zadelpen- ook nog eens een schapenvacht. En maar verbaad zijn dat je zadelpijn krijgt.

    Hoe harder een zadel des te beter op de lange afstand(en).

    Sterker, van een gelzadel kan je in extreme omstandigheden brandblaren krijgen op je achterste!!!!

  • pieter

    Elke vorm van vering kost energie, die juist dat tegengaat wat je wilt: met zo min mogelijk energie fietsen. Er gaat veel energie verloren in het in en weer uitveren van alles wat maar buigzaam is. Kijk eens naar een racefiets: harde banden, stijve wielen, stijf frame, geen vering, hard zadel; waarom: om zoveel mogelijk energie ten goede te laten komen aan zo snel mogelijk rijden.

    Wie een racezadel gewend is krijgt juist zadelpijn op een gewoon zadel. Damesframes hebben al last van teveel vering.

  • Ron Velt

    Zoals alles heeft dit ook meerdere kanten. Het is zonder meer juist dat je energie verloren gaat in de vering van de fiets. Maar is dat erg? Dat hangt af van wat je wilt. Als je simpelweg van A naar B wilt komen op een genoegelijk manier, dan is de vering heel prettig. Maar ook als je fietst voor je conditie, dan hoeft verlies aan energie geen bezwaar te zijn. Immers: je fietst dan genoegelijk én je werkt aan je conditie. Je zult echter ietsje minder hard gaan dan zij die een niet geveerde fiets hebben en dus minder ver komen in dezelfde tijd. En wat dan nog? Het gaat toch om de opbouw van conditie?