Ik ben voornemens om op mediese gronden een fiets aan te schaffen met versnelling(en).
Zit er aan versnellingen nog een bepaald gebruik of hoe moet dat.
Charl van de Plas
Ligt eraan of je een versnellingsnaaf of een derailleur hebt. Met een versnellingsnaaf moet je je benen ff stilhouden met schakelen, met een derailleur moet je juist doortrappen (als je een relatief goedkope fiets hebt is het wel slim op even de druk op de pedalen te verminderen)
Kies een zodanig versnelling dat je zo rond 70 a 80 pedaalomwentelingen per minuut maakt (voor sportief gebruik 90 a 100)
Een fiets met versnelling(en) rijdt je bijna als een auto dus als je gaat fietsen gewoon rustig opschakelen. Als je schakelt even de spanning van de ketting af dus niet echt trappen maar even ronddraaien. Dit geldt voor zowel een versnellingsnaaf als een derailleur. De ketting resp. tandwieltjes moeten even de tijd hebben om van plaats te verwisselen.
Een auto rijd je ook niet in zijn 5de weg, voor een fiets geldt hetzelfde al hef je niet altijd helemaal terug naar de laagste of eerste versnelling te gaan.
Er zijn mensen die de fiets in de versnelling laten staan en gaan dan met het volle gewicht op de trappers om snelheid te maken totdat……..een keer je ketting brteekt en je met de schaamstreek keihard op de horizontale buis terechtkomt.
Ook vrouwen beveel ik -als coach van een amateur senioren wielerteam- een herenframe aan omdat het veel stijver en stabieler is.
Coos Dubois.
Ja Martijn, deze professionals krijgen een special fiets aangemeten en bij sprinters wordt het ‘bracket’ speciaal versterkt zoals de fiets(en) van Tom Boonen.
Daarbij heb ik het niet over mensen met een handicap, die moeten so wie so meestal een fiets laten aanpassen of een ligfiets nemen.
Als ik je bericht lees heb jij kennis van de krachten karakteristieken die bij een fiets te pas komen?
Een lage instap verzwakken een frame hoe je het ook wendt en keert want de bovenbuis ontbreekt. Fietsen met een ‘slooped’ bovenbuis worden versterkt in het middenkader of staande buis maar juist weer niet bij de bevestiging van deze buis aan het balhoofd omdat de hoek ervan scherper wordt. Hoe scherper de hoek hoe zwakker de konstruktie.
Gelukkig kunnen we de laatste jaren met ovalisering en “hydroforming” -buizen vormen met soms meer dan 2500bar waarbij een (hydrauliese)vloeistof in de buis wordt geperst die vervolgens de vorm aanneemt van de mal er omheen- en de buizen groter van omtrek maar wél dunwanderiger meer stevigheid meegeven.
Daarbij is het materiaal van prof's niet te vergelijken met een ‘gewoon’ produktiemodel, zelf ploegen replika's zijn minder sterk uitgevoerd.
En met carbon (koolstof) moet je uitkijken; als het gaat dan breekt het meteen mat allerlei nare uitsteeksels. Metaal, staal en alu dis, vervormen en breken pas bij ultieme vervorming.
Om terug te gaan naar de basis het schakelen; bij een versnellingsnaaf geldt exakt hetzelfde als bij een derailleur: kracht van de ketting af en rustig schakelen want ook bij een naaf moet je de voeten niet stil houden.
Martijn schreef:
>
> Petacchi levert in de sprint tegen de 2000 Watt, dus een
> gewone toerist hoeft echt niet bang te zijn dat ie zn ketting
> stuk trapt als ie een keertje aanzet trouwens
Ik merk aan Martijn dat hij door mij op het verkeerde been is gezet. De mediese grond waarvoor ik moet fietsen is gelegen in het feit dat ik moet afvallen en dus geen aangepaste rijwiel hoef te hebben.
Ik ben enige tientallen kilo's te zwaar en kost me mijn knieën en wil dus wat gewicht kwijt.
Aan een gewone (sport)fiets heb ik dus genoeg. Overigens heb ik een KOGA MIYATA op het oog.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?