Ik heb een mooi tweede hands fietsje, het werd een hybride genoemd, gekocht van het merk KOGA MIYATA maar weet iemand ook hoeveel lucht in de banden moet?
Jo brugman
Beste Jo,
kijk eens op de zijkant van een van de banden en daar lees je de bandendruk zo af.
Meestal in bar overdruk maar ook in PSI (Engels) of in KSA
Dan moet je een pomp hebben met een drukmeter en dan doe je in de achterband de druk die erop staat en achter een half tot hele bar minder.
Alletwee de banden evenhard dat rijdt niet lekker en krijg je het zogeheten ‘tennisbal’effekt.
Bauke Visser.brugman schreef:
>
> Ik heb een mooi tweede hands fietsje, het werd een hybride
> genoemd, gekocht van het merk KOGA MIYATA maar weet iemand
> ook hoeveel lucht in de banden moet?
> Jo brugman
Let op: er gaan meer banden stuk doordat ze te zacht zijn dan doordat ze iets te hard zijn opgepompt. Te zachte banden gaan kapot op de miljoenen hobbels die de NL fietspaden rijk zijn, daardoor gaan de wangen van de banden stuk en ontstaan stootlekken (=slangebeten). Er rijden heel veel fietsen rond met te zachte banden, omdat mensen ze niet regelmatig oppompen.
Helemaal akkoord. De meeste mensen gebruiken ‘duimendruk’ en zijn bang -is mijn ervaring- dat ze een band te hard oppompen.
Ook onde rhet legioen van toerfietsers zijn er velen die het op die manier doen.
Gebruik altijd een drukmeter en heb er een in mijn zadeltasje zitten. Ik doe eens zo lang met een (race)band als de anderen.
Ben het eens dat je de achterband de druk geeft die er op staat en de voorband wat minder.
Ik fiets zo'n 16.000km met en paar goede banden en momenteel heb ik op mijn race(toer)fiets Vitoria gemonteerd welke ik al vele jaren gebruik.
Begint het loopvlak achter te minderen wil ik voor en achter nog wel eens verwisselen. Is dat te ver dan gaan er gewoon nieuwe op.
Buitenbanden van zowel race- als gewone fietsen kunnen best eens te hard -meer als staat aangegeven- worden opgepompt. Bij Vredestein gaat er een testdruk in van anderhalf maal de max. druk.
Ben het er ook helemaal mee eens.
Daarbij fiets ik al jaren op Vittoria Rubino welke van alle banden die ik in de 40 jaar dat ik op de racefiets zit het beste vind kwa rolweerstand en sluitage. Ook ik gebruik te allen tijde een bandendrukmeter, ook onderweg.
Ik betaal zo'n € 12,50 voor zo'n bandje en koop altijd geel met zwart loopvlak welke van alle kleuren het meest slijtvast schijnt te zijn en omdat ik een gele fiets heb.
Frank Logemann
Niet iemand afvallen die toevallig wel opbouwende kritiek ten beste geeft. Dat is een beetje laf.
Wil je op een race of toerfiets, maar ook op een stadgiets natuurlijk, lekker fietsen dan is het inderdaad zo dat je de achterband de druk geeft die op de band staat en voor ietsje minder.
Trouwens, als je een techniese avond hebt en je vraagt het aan de deskundige(n) krijg je hetzelfde antwoord. Minder harde, ik heb het niet een sover zachte banden, geven al meer weerstand dan je lief is en de sluitage gaat eens zo hard.
Ik koop altijd andere banden, heb (nog) geen voorkeur, maar als je de juiste bandenspanning aanhoudt fiets het heerlijk. Als je dan ook nog eens goed op de fiets gaat zitten en die fiets ook nog eens de juiste maat frame heeft, kan je zo de wereld rond.
Richardt Paardenkooper.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?