Van zins zijnde een andere fiets aan te schaffen, nieuw danwel 2e hand, kom ik vele fietsen tegen met zadel en vork vering. Wat is het nut en de noodzaak van de vering? Vroeger hadden we die toch ook niet?
C Brinkhuis
Vering is voor sommigen een modegril, en voor sommigen iets heel moois. zelf vind ik een fiets mer voorvering aanvoelen als een fiets met een slappe voorband, niet prettig dus. Vering kost energie, die je eigenlijk zou willen gebruiken om lekker licht te fietsen. Aan de andere kant geeft vering wel degelijk wat comfort. Sommigen willen niet anders, sommigen komen ervan terug. Zadelvering heeft vaak een korte levensduur, en bij vervanging blijken veen gebruikers ervan af te zien.
Let op: verende voorvorken zijn er in kwaliteiten. Op de mountainbike-circuits worden fietsen met mindere kwaliteit verende vorken weggestuurd wegens breukrisico.
Nee, vroeger hadden we zoveel niet. Dat wil niet zeggen dat alles wat we nu hebben per definitie beter is, maar nieuwe toepassingen kunnen het leven wel makkelijk maken. Zo ook de vering(en) op de fiets. Wil je je comfortabel verplaatsen, dan neem je een geveerde fiets. Wil je fietsen voor je conditie en ook nog comfortabel zitten, dan kan een geveerde fiets ook geen kwaad. Wil je echter bewegen voor je conditie en alleen maar hard fietsen, neem dan geen geveerde, zodat er geen energie verdwijnt in het dempen van schokken.
Voor een ATB is dat wel noodzakelijk om de vaak harde klappen op te vangen maar een ‘gewone’ fiets is beter af zonder.
Elk zadel is al geveerd en je hebt je banden (op de juiste spanning die op de zijkant staat) en dan de bocht naar voren van de voorvork veert ook nog.
Hoe meer vering @!#$ meer energie je weggooit.
Ik heb een hybride Red Bull NPL , met een luchtgeveerde voorvork en een luchtgeveerde achterwielophanging. Ook is de zadelpen geveerd .
Ik maak tochten in een rustig tempo en maak me niet druk om het energieverlies, na 20 of 30 km neem ik een terrasje.
Die zadelpen zal wel slijten, maar echt duur is hij niet en grote en wilde krachten komen er ook niet op te staan.
Ongehoord, ongeëvenaard comfort.
Vroeger hadden we inderdaad geen vering, maar vroeger is vroeger.
Jeroen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?