vering

  • Clementine

    Van zins zijnde een andere fiets aan te schaffen, nieuw danwel 2e hand, kom ik vele fietsen tegen met zadel en vork vering. Wat is het nut en de noodzaak van de vering? Vroeger hadden we die toch ook niet?

    C Brinkhuis

  • pieter

    Vering is voor sommigen een modegril, en voor sommigen iets heel moois. zelf vind ik een fiets mer voorvering aanvoelen als een fiets met een slappe voorband, niet prettig dus. Vering kost energie, die je eigenlijk zou willen gebruiken om lekker licht te fietsen. Aan de andere kant geeft vering wel degelijk wat comfort. Sommigen willen niet anders, sommigen komen ervan terug. Zadelvering heeft vaak een korte levensduur, en bij vervanging blijken veen gebruikers ervan af te zien.

    Let op: verende voorvorken zijn er in kwaliteiten. Op de mountainbike-circuits worden fietsen met mindere kwaliteit verende vorken weggestuurd wegens breukrisico.

  • Ron Velt

    Nee, vroeger hadden we zoveel niet. Dat wil niet zeggen dat alles wat we nu hebben per definitie beter is, maar nieuwe toepassingen kunnen het leven wel makkelijk maken. Zo ook de vering(en) op de fiets. Wil je je comfortabel verplaatsen, dan neem je een geveerde fiets. Wil je fietsen voor je conditie en ook nog comfortabel zitten, dan kan een geveerde fiets ook geen kwaad. Wil je echter bewegen voor je conditie en alleen maar hard fietsen, neem dan geen geveerde, zodat er geen energie verdwijnt in het dempen van schokken.

  • de la Mar

    Voor een ATB is dat wel noodzakelijk om de vaak harde klappen op te vangen maar een ‘gewone’ fiets is beter af zonder.

    Elk zadel is al geveerd en je hebt je banden (op de juiste spanning die op de zijkant staat) en dan de bocht naar voren van de voorvork veert ook nog.

    Hoe meer vering @!#$ meer energie je weggooit.

  • pieter

    Toevoeging aan ATB: dat geldt alleen in de (zeldzame) gevallen waarin een ATB daadwerkelijk wordt gebruikt voor het beoogde doel: rijden op terrein. ATB gewoon op de weg kan heel goed zonder vering.

  • de la Mar

    Dat bedoel ik ook; als je een ATB gebruikt voor het doel warvoor deze is gemaakt, what els??

  • Henk

    de la Mar schreef:

    >

    > Dat bedoel ik ook; als je een ATB gebruikt voor het doel

    > warvoor deze is gemaakt, what els??

    ATB betekent toch “All Terrain Bike”?

    Dan is die fiets voor ELK doel gemaakt!!!

  • Jeroen

    Ik heb een hybride Red Bull NPL , met een luchtgeveerde voorvork en een luchtgeveerde achterwielophanging. Ook is de zadelpen geveerd .

    Ik maak tochten in een rustig tempo en maak me niet druk om het energieverlies, na 20 of 30 km neem ik een terrasje.

    Die zadelpen zal wel slijten, maar echt duur is hij niet en grote en wilde krachten komen er ook niet op te staan.

    Ongehoord, ongeëvenaard comfort.

    Vroeger hadden we inderdaad geen vering, maar vroeger is vroeger.

    Jeroen

  • Biker Paul.

    Is dat niet een beetje dubbelop ???

    Geveerde zadelpen én achterkant, volgens mij heb je dan echt een wipkip !! :D

    Heb zelf een voorgeveerde ATB (Cube) en die ziet nog wel eens wat onverhards en dan stuiter ik echt verrot maar ik weet niet of ik zelfs voor dit doeleinde wel een fully zou willen hebben !

  • Jeroen

    Lijkt dubbelop, maar het is echt ongehoord comfortabel. Ik word echt niet gelanceerd bij een drempel. De rebound van de Manitou gasdemper is trouwens instelbaar.

    Mijn Brookszadel heeft trouwens ook nog schroefveren.

    Je ziet, vering is voor mij een ware passie….,

    Groet, Jeroen