Berlijn - Nederland

• bennie

Hoi,

We zijn voornemens om in 2008 met drie kinderen, dan 9,11 en 15 van Berlijn terug naar huis te fietsen.

Tips zijn welkom over fietsen, route, overnachtingsadressen, enz enz

Bennie

• Hopman

V.w.b. de fietsen: voor dit doel zijn toerfietsen/hybrides dé ideale vervoermiddelen.

Meestal 21 versnellingen, licht en bagage mogelijkheden.

Neem wel de juiste maat frame: binnenbeenmaat (op blote voeten en goed in de lies!) x 0,65 zodat iedereen een perfekte maat heeft.

Juiste zit: zadel zo hoog zetten dat je, met een pedaal beneden, met en gestrekt been met dehak van de schoen de pedaal net raakt of net niet. Dat dwingt je om echt met de bal van de voet te trappen en kun je al je vermogen dat in je been zit op de pedaal overbrengen.

Routes en overnachtingen; daar ben ik nu juist niet goed in.

Deze fietsen hebben een derailleur die meer onderhoud vergt dan een gesloten systeem. Als deze versnelling door regen nat wordt de ketting met een droge doek afnemen omdat het allemaal blank metaal is. Smeren met TEFLON spray, dus geen siliconen -dat is een vochtafdrijver maar smeert niet- opbrengen en meteen het overtollige met een pluisvrije doek afnemen en vervolgens even over alle tandjes voor en achter laten lopen. Het mooiste is dat een dacg tevoren te doen zodat de spray in de kettingschakels kan doordringen

Jan Hopman

oud jeugdcoach toerfietsafdeling.

• erik

Dat is een deel vam de Europaradweg r1. Hier kun je er van alles over lezen.

http://www.euroroute-r1.de/Gesamtstrecke/Deutschland/K179.htm?RID=139

• bennie

Dank je voor de info,

Maar wordt deze route ook beschreven/bebord van Berlijn naar Nederland?

• erik

Volgens die site wel, witte bordjes met een groene fiets en R1 er op. Heb hem zelf niet gereden hoor, ik ben na het lezen van je vraag gaan zoeken op internet en dit kwam toen boven water.

• erik

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1323&i=2178&t=2178

Misschien kan je deze persoon meer info vragen!

• Ad

Wij hebben de R1 recent gereden. De bordjes zijn in beide richtingen aangebracht. Soms ontbreken er wat bordjes dus opletten geboden. De door bikeline uitgegeven kaart is goed. Sommige bestaande campings zijn op deze kaarten niet aangegeven. Raadpleeg daarvoor ook ‘gewone’ wegenkaarten Bij 80-100 km fietsen per dag was er altijd wel een camping te vinden, behalve bij Stassfurt.

Onderschat de zwaarte van de route niet. Het traject door de Harz bevat serieus klim- en off the road werk. Voor kinderen onder de 13-14 jaar lijkt het me teveel. In de voormalige DDR komen met regelmaat kasseistroken voor die niet onderdoen voor de Koppenberg en het bos van Wallis-Arenberg. Zorg voor prima materiaal en lichte versnellingen.

Ad

• Mirjam Verhoev

Beste Bennie,

Deze week reageerde mijn vriend op je oproep inzake de R1. Samen met hem heb ik in de laatste 3 weken van augustus de route gereden (wij zijn van Amsterdam tot aan de Poolse grens gegaan - totaal 1500 km gereden - en vanaf Berlijn met de trein terug). Ik heb zelf 3 (inmiddels grote) kinderen en denk dat het inderdaad (te) zwaar is om met jonge kinderen te rijden. Mochten jullie toch een poging willen wagen dan adviseer ik om de route andersom te rijden, dus zoals wij hebben gedaan. Voordeel is dat je grotendeels wind mee hebt, uitgaande van een meestal zuidwesten wind. Bovendien heb je het grootste deel van de dag de zon in je rug, hetgeen minder uitputtend is.

Dat wilde ik nog kwijt én dat wij het ontzettend leuk hebben gehad, maar op sommige dagen behoorlijk hebben moeten werken.

Veel voorpret en fietsplezier !

Groet van Mirjam Verhoev