Een wielertoerist kiest meestal dezelfde zijde (links of rechts) om uit het klikpedaal te klikken. Dat zal te maken hebben met gewoonte denk ik.
Maar is er ook een vaste regel om bovenaan of onderaan de pedaalstand uit te klikken ?
En waarom dan ?
Ik was hier heel benieuwd naar; ik heb als knul 30 jaar geleden met toeclips leren rijden, heel kort geprobeerd met clicks te rijden en na een valpartij waarbij de fiets aan mijn voeten bleef zitten gauw de toeclips weer gemonteerd, en nee, die zijn ook niet ideaal. Wat deed ik verkeerd met die clicks?
Voordeel van de toeclips: ik kan ermee met mijn gewone schoenen (en zelfs werkschoenen met stalen neuzen) rijden.
Ik rij al ruim 6 jaar met SPD- pedalen en dat bevalt me buitengewoon. Ben heus wel eens gevallen omdat ik niet snel genoeg kon uitklikken maar tegenwoordig gaat het erg goed. Alleen het verhaal over in welke stand je trappers moeten staan kan er bij mij niet in, wat maakt dat nou uit ? Boven of onder……..bij mij zijn ze meest horizontaal. Ik klik wel altijd eerst met links uit !
Ik zelf was altijd bang om klikpedalen te gebruiken,maar nu ik ze gebruik…wil ik niet meer zonder…ik rij nu al meer dan 10.000 km met spd pedalen…en nog nooit gevallen(ff afkloppen)…soms op een haartje na wel,je moet natuurlijk heel snel reageren..en weten dat je uit moet klikken.
Ik klik altijd lings onder…is voor mij het makkelijkst.
En ik denk dat het niet uitmaakt of je links of rechts uitklikt…wel boven of onder…want bovenuitklikken is een onnatuurlijke beweging..of je moet die klikpedalen kopen…die je na bijde kanten kan uitklikken,dat is naar mijn mening nog makkelijker en veiliger.
Ik moet nu nog altijd naar buiten uitklikken…maar heb al pedalen liggen…waar ik beide kanten kan uitklikken,probeer het maar eens uit.
Je krijgt nl situaties waar je meteen moet uitklikken …ook al staat je pedaal boven.
Guy schreef:
>
> Ikzelf klik altijd aan de linkerkant uit en de pedaal boven.
> Iemand van mijn fietsvrienden maakte de opmerking dat ik het
> verkeerd deed.
> Links of rechts maakt niet uit zei hij, maar 't moest met de
> pedaal naar beneden.
> Daarom mijn vraag.
links of rechts heeft temaken met je voorkeurs been, net als bij voetballers, 100m sprinters enz. dit is dus een gewoonte/voorkeurs kwestie.
boven of beneden of in het midden uitklikken daar is geen geldend reglement van de uci voor dus doe lekker wat het best ,handigst en logisch voor je is.
mvg emmo
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?