amateurwielrenners hebben geen fietsbel!

• Joke Dost

Laatst deden mijn man en ik mee aan de “Dam tot Dam” fietsclassic. Met onze toerfietsen. Veel amateurwielrenners deden ook mee. Gaan natuurlijk veel harder. Bij het willen passeren geven ze een schreeuw of je maar even opzij wilt gaan. Vaak komen er echter nog zo'n 15 renners achteraan. Kan problemen opleveren. Iedereen is verplicht een bel aan de fiets te hebben!!! Waarom dan wielrenners niet?? Het voorkomt ergernis en misschien wel ongelukken.

• willempie

weet je wel wat zo,n bel weegt,heb ik een fiets van 8 kg en daar 3000 euro aan uitgegeven ga je daar geen bel aan hangen,en als je dan een bel zou hebben en je belt wordt er eerst achterom gekeken wie dat dan wel is,als ik roep ,of schreeuw PAS OP gaan de fietsers vaak meteen aan de kant,omdat ze weten dat er dan een wielrenner aan komt die 30 km harder rijd.als ik in een groep rij zeg ik wel dat er meer aan komen,en ik probeer altijd moge of bedankt te roepen,maar als er 100 toeristen achter elkaar fietsen,ja dan werkt dat niet.en het is ook verplicht om verlichting en zo aan een fiets te hebben,ik fiets erg veel op racefiets en heb er nog nooit een bekeuring voor gehad,rij denk te hard voor de agenten.wel een paar keer geflitst in de bebouwde kom,bij een flits paal

• Biker Paul.

M`n ATB weegt ruim 12 kilo en ik heb er gewoon een bel op, ik heb liever dat ze me horen dan dat men vreselijk schrikt ………….dat geschreeuw enzo levert niets meer op dan kwade blikken en ergernis !

• MWF

Ik rijd heel veel op een racefiets maar wel met een belletje erop want dat is reuzehandig en komt veel vriendelijker over bij de langzamere verkeersdeelnemers.

Vroeger reed ik wedstrijden en toen had ik mijn fietsbel aan mijn handpompje gemaakt en had die daardoor altijd bij me tijdens de trainingsritten die ik openbare weg deed.

• ab

Geruststellende gedachte dat niet iedereen er zo over denkt. Trouwens de meeste toerfietsclubs zijn bellen zelfs verplicht!!! Heb zelf ook een bel en dat bevalt prima.

• pieter

Voor racefietsen is een heel kleine lichte bel te koop voor een prikkie, en als je wedstrijden fietst is die er met een vingerbeweging weer af te halen, als het wedstrijdregelement een bel verbiedt (ik weet niet of dat zo is). Ik vind dat elke fiets op de openbare weg een bel hoort te hebben, geschreeuw lijkt nog het meest op blaffende honden en daar hebben (mede!!)fietsers een hekel aan. Een ping op de bel is duidelijk: dat is een fiets en geen hond. Wat mij betreft is er niets op tegen dat mensen op de racefiets wat sneller gaan dan anderen maar geblaf is heel irritant. Je bent op de weg en niet op de baan.

• mikedeltagolf

En dan bel je om een ouder echt paar te passeren. Kijkt men eerst slingerend even om, wie kan daar nou bellen? Vervolgens laat de linker fietsers zich tergend langzaam afzakken om achter de rechter fietser te komen ipv even aan te zetten en er voor te gaan rijden. Om vervolgens ook nog commentaar te krijgen. Let wel ik fiets zelf op een croshybride en helemaal niet met snelheden van 40+ en toch erger ik mij aan dit soort lieden die geen rekening houden met anderen en het fietspad als een alleenrecht zien.

mikddeltagolf

• pieter

Ik rjid zelf ook weleens met wat hogere snelheden op een racefiets, en merk dat begrip en respect voor elkaar vaak ver te zoeken is, en dat is wederzijds helaas. Racefietsers doen er verstandig aan hun tijden een beetje aan te passen, en er dan 's ochtends maar wat eerder voor op te staan; gezinnen en ouderen komen meestal pas tegen de middag tevoorschijn, en het is goed als dan je weg terug al is begonnen. Dan heb je het minste last van elkaar (wederzijds dus). De meeste toerverenigingen houden hier rekening mee, en doen hun activiteiten in de ochtend. Nog steeds vind ik overeind staan dat elke fiets in gebruik op de openbare weg een bel behoort te hebben. Honden blaffen en fietsers bellen. Dan weten we dat het een fiets is en geen hond of paard. Geschreeuw doet heel onaangenaam aan, en doet mensen op dat moment juist beslissen de boel maar eens lekker in de weg te gaan zitten.

• dirk

Inderdaad gewoon op je mountainbike en/of racefiets een belletje monteren .Hoeft niet zo'n grote bel te zijn,maar van een beetje vriendelijkheid(met de bel) is nog nooit iemand slechter van geworden!

En zelfs na het bellen en passeren van de wat langzamere weggebruikers kan een bedankje wonderen doen!

McG D.(de wat snellere weggebruiker)

• erik

“en toch erger ik mij aan dit soort lieden die geen rekening houden met anderen”

Dat is dus het probleem, niet alleen op het fietspad, ook in de rest van het dagelijks leven. Gisteren in een winkel ging ik even aan de kant staan om iemand door te laten. Denk maar niet dat ze ook maar 1 pas sneller zetten, integendeel.

Als wielrenners bellen of roepen ga ik aan de kant en denk ik niet: moet dat nou, dat geschreeuw? Ik weet dat ze harder gaan dan ik, ik weet ook dat het irritant is om steeds weer te remmen. Ik fiets namelijk wel weer harder dan veel anderen.