nexus 8

• Eddy

Hallo,

ik heb een Nexus 8 naafversnelling, en regelmatig blijft mijn versnelling met terugschakelen hangen waardoor mijn versnellingskabel los komt in de gripshift. Ik heb al een nieuwe kabel gezet, en de ruimte bij de kettingkast groter gemaakt, maar het probleem blijft terugkomen. Kan iemand mij een goede tip geven.

Alvast bedankt.

• pieter

Het kan zijn dat het uiteinde van de kabel een beetje aanloopt tegen de kettingkast, waardoor hij daarin blijft hangen, waarbij inderdaad problemen kunnen ontstaan bij het terugschakelen. Probeer het eindstukje van de kabel zo kort mogelijk te houden en bij de kettingkast vandaan te houden.

• ab

Kettingkast iets bijstellen. Het probleem komt veel vaker voor. Als je de kast gesteld hebt dan is het weer ok. Probleem kasten zijn voornamelijk de zgn. Saber.

• pieter

Fietsenmakers hebben altijd ruzie met kettingkasten, en het maakt weinig uit welk type, ze zijn bijna allemaal heel onderhouds-onvriendelijk en kwetsbaar, en er zijn miljoenen soorten van. Dichte kettingkasten: er zijn twee fabrikanten ter wereld die ze maken: De Woerd en Hesling, beide in Nederland. Beide staan bekend om het ontwerpen en fabriceren van een enorm assortiment kettingkasten en - schermen die bij het minste geringste kapot gaan of onderdelen “loslaten”, die vervolgens niet los verkrijgbaar zijn. In geen enkel land ter wereld zijn dichte kettingkasten zo populair als in Nederland.

Vroeger waren goedkope fietsen op de markt met het opschrift op de kettingkast: made in Holland. Dat klopte; de kettingkast was inderdaad van Nederlandse origine (de woerd of Hesling)rest van de fiets kwam ergens uit het vroegere Oostblok. Je ziet ze nooit meer want het was puinzooi.