buitenband voor de racefiets

  • J

    Wat zijn nou de beste buitenbanden voor de racefiets?

  • Martijn

    Definieer ‘beste’

    Lichter = minder rolweerstand, maar ook snellere slijtage en eerder lek.

    Zware banden met dikke brekerlaag gaan langer mee, gaan minder snel lek, maar rollen zwaarder en hebben minder grip.

    Dus het hangt er helemaal van af welke eigenschappen je belangrijk vindt.

  • J

    Ik zoek een combinatie tussen de twee eigenschappen die jij noemt. Ik fiets in het wielerseizoen bijna elke dag, maar fiets geen wedstrijden.

  • Martijn

    Dan ligt het er nog aan hoeveel geld je uit wilt geven.

    Vittoria Rubino en Continental Grand Prix zijn betaalbare allround bandjes, bij de prijsvechters te krijgen voor 9 resp 11 euro.

    Michelin Pro2 Race en Continental Grand Prix 4000S zijn een stuk duurder (adviesprijs richting 40 euro, maar bij de prijsvechters 20 a 25 euro) maar ook lichter en nog steeds behoorlijk duurzaam en lekbestendig.

  • J

    Wat is nou het verschil tussen Vittoria Rubino en Vittoria Rubino Pro?

  • Martijn

    De Rubino Pro heeft een kevlar hieldraad (= vouwbaar en lichter) en heeft een fijner geweven (=soepeler) karkas dan de gewone Rubino.

  • willempie

    ik rij nu een paar maanden met de schwalbe ultremo is een erg lichte band en er zit een erg goede brekerlaag in,heb er dit jaar 7500 km mee gereden,de achterband is nu op,maar nog geen lekke band gehad,ik heb er ook mee in de ardennen gereden en daar zijn de wegen niet echt goed,maar slechte banden worden niet meer gemaakt,het is zo dat de duurdere banden erg licht zijn en licht lopen en een goede weg ligging,maar voor 14 euro heb je ook een prima bandje.is wat zwaarder en de wegligging is wat minder.maar bijna alle banden hebben wel een breker laag.

  • J

    Oke. Dank voor de informatie. Ik denk dat ik voor komend seizoen voor Vittoria Rubino Pro ga kiezen.