knappende spaken

  • Jelle Boonstra

    Iemand die mij kan raden?

    Mijn fietshandelaar beweert dat de spaken (spaak 12!) almaar uit mijn achterwiel knappen omdat ik een te stugge buitenband heb gelegd. Zijn argumentatie hierbij: de zijdelingse krachten op het wiel worden bij een stugge band voor 100 % opgevangen door de spaken. Goed in natuurkunde ben ik nooit geweest, maar dit lijkt me kolder.

    Ik weeg 110 kg, maar rijd voorzichtig. Om de paar maanden nieuwe spaken uit EEN VERDER GLOEDNIEUW ACHTERWIEL. Wie verzint voor mij een goede oplossing? Alvast dank,

    Jelle Boonstra.

  • Martijn

    Lijkt mij ook onzin. Ook een redelijk stugge band geeft echt nog wel een hoop mee, en zal er nooit de oorzaak van zijn dat de spaken er bij bosjes uit vliegen. 110kg is inderdaad redelijk zwaar natuurlijk, maar het moet zeker mogelijk zijn om daar een degelijk wiel voor te bouwen.

    Ik zou de oplossing eerder zoeken in:

    -een stijvere velg: hoe stijver de velg is, hoe beter deze van zichzelf ‘rond’ blijft, en de kracht over méér spaken verdeelt, waardoor de wisseling in de belasting op de spaken (want dat is waar ze stuk van gaan) kleiner is. Ik weet niet wat voor fiets je hebt, maar voor een gewone stadsfiets zou b.v. een Rigida DP2000 heel geschikt moeten zijn.

    -dubbel butted spaken: die zijn aan de uiteinden, waar ze altijd breken, wat dikker, en in het midden wat dunner, waardoor het dunnere middendeel door ietsjes te rekken de belastingswisselingen op kan vangen en de kop minder belast wordt.

    -een goede wielenbouwer! ik heb zelf goede ervaringen met Zoran van www.bikexperto.com (zit in Assen / Norg). mail hem eens.

  • ab

    Als de spaken blijven breken dan moet je de oorzaak zoeken in de naaf, tenminste als het daar breekt. Je zou spaakkop ringetjes achter de (nieuwe) spaken kunnen zetten, mocht dit niet helpen dan moet er een nieuwe naafhuls in omdat deze dan te scherp is.

    ( zelf jarenlang wielbouwer geweest)

  • tom bakker.

    hallo, neem in ieder geval spaak 13. naafremmen belasten de spaken behoorlijk,

    want je remt de naaf af maar het wiel wil nog door snap je.

    een optie is een veerende zadelpen die kan heel wat schokken opvangen……….

    succes……….tom bakker

  • appeltje

    Naar een fatsoenlijke wielenbouwer gaan. Iemand die zulk adviezen geeft zou ik niet vertrouwen om mijn wiel fatsoenlijk te laten herspaken.

    Wat heel vaak een probleem is bij wielen dat als er eenmaal één nieuwe spaak in is gezet, de spaken niet meer exact dezelfde spanning hebben en dus vangen sommige spaken meer krachten op dan andere en knappen ze.

    Oplossing: Wiel een keer helemaal over laten spaken door een fatsoenlijke wielenbouwer.

    Groetjes,

    appeltje

  • SNORKEL

    Spaak 12 knapt sneller dan een goed gespaakt wiel met spaak 13,ondanks dat spaak 12 dikker is.Juist in de dikte schuilt bij spaak 12 het probleem,onder spanning heeft een spaak 12 vaak de neiging in de lengte door te scheuren,daar deze spaak door zijn dikte minder trekspanning kan verdragen.

    Spaak 13 met plaatjes achter de koppen is sterker dan een wiel met spaak 12.Heb het veelal kunnen testen bij postfietsen.Uiteraard is een goede gelijke spaakspanning ook een must,dit is een vingerspitzengefuhl,maar er zijn ook tension-meters te koop,DT heeft deze o.a.