velg wisselen?

• Bikerd

Hallo,

Ik heb een hybrid fiets (velgen 28)

Graag wil ik met deze fiets off road gaan..dus door de bossen en heuvels etc.

Maar hier moeten dus eigenlijk bredere banden voor op.

Zo ver ik weet kan dit niet op 28 velgen maar wel op 26 velgen.

Is het mogelijk om 26 velgen te monteren? of moet ik dan veel dingen gaan aanpassen?

Alvast bedankt

• Martijn

Nee, om 26" wielen te monteren zou je teveel moeten aanpassen. (b.v. de positie van de remmen), maar dan komt het bracket van je fiets te laag te liggen, en bovendien passen er dan nog geen serieus brede banden in je frame. Sowieso zal de hele geometrie van je fiets niet berekend zijn op serieus offroad rijden. Niet doen dus.

Of probeer gewoon de breedste 28“ bandjes (29” mountainbikebanden passen ook op je velgen) die nog in je frame passen.

• Bikerd

Bedankt voor het snelle antwoord!

Dat is dus duidelijk…geen velgen wisselen.

Echt serieus off road rijden zal het niet worden..maar zo nu en dan eens in heuvel pakken in het bos enzovoort.

Geen extreme dingen dus.

Nu mijn volgende vraag…

Ik heb er verder dus geen verstand van..maar nu op het moment heb ik deze maat band er op liggen: 28'' x1.75 (x2) 47-622

Is dit dus meteen de breedste band die ik op mijn fiets kan leggen?

En wat bedoel je met 29'' banden?

Alvast bedankt

• Martijn

Nou, normale 26“ velgen van een mountainbike hebben een diameter van 559mm (ETRTO aanduiding), de 28” velgen van jouw hybride zijn 622mm.

Maar er bestaan ook mountainbikes met 622 banden / velgen, alleen die worden vanwege de grote omtrek ook wel 29" genoemd.

Maar een 29" band past dus gewoon om jouw velgen, en dat is gunstig, want die banden zijn tenminste echt ontworpen om serieus offroad mee te gaan, in tegenstelling tot de meeste banden voor hybrides.

Hoe brede banden je kunt monteren hangt van je frame (en vork) af.

• Bikerd

Dat is inderdaad gunstig.

Als ik het zo bekijk is er nog voldoende ruimte voor een brede band.

Nu heb ik net even gegoogled voor een 29'' band maar die zijn volgens mij moelijk te krijgen…

Zijn er speciale online shops hiervoor?

Zoek ik goed als ik dus zoek op 29'' band mountainbike of is er een speciale naam voor die band?

Alvast bedankt voor je antwoorden!

• Martijn

Op http://www.singlespeed.nl zijn 29" banden te vinden.

• Biker Paul.

Bij www.bike2build.nl hebben ze vast wel Schwalbes die aan jouw eisen voldoen !

Winkel is evt. in Vlaardingen of Ermelo !

• Bikerd

Oke!

Hartelijk dank voor de antwoorden!

Wens jullie fijne feestdagen!

Gr.Bikerd