Beste Esther,
Ik denk dat je toch het best af bent met een stalen fiets met dikke spaken. Die paar kilo's meer zijn te verwaarlozen ..? Er zijn trouwens aluminium fietsen die niet echt licht zijn!
Kijk eens naar een Empo of Burgers dienstfiets,er moet ook een dames uitvoering zijn, al kon ik die op de site niet zien; http://www.wsb.nl/pages/fiets.aspx?t=1&id=13
Ik heb er zelf een gekocht voor €650,- met 7 versnellingen sram-naaf en trommel remmen. Met 3 versnellingen en remnaaf is ie een stuk goedkoper. Neem er anders liever een zonder versnellingsnaaf, want onder hoge belasting gaan die ook eerder stuk. In deze fietsen zit spaak “12” dat is een dikke spaak die veel fiets winkels nog niet eens op voorraad hebben! Ook hebben ze iets dikkere en grotere banden ( 28 X 1 1/2 ) .
Of koop een 2e hands merk fiets en laat door een goede fietsenmaker een extra sterk achterwiel spaken, met eventueel dikke spaken en sterke velg die bijvoorbeeld ook in tandems gebruikt worden.
Verder heb ik goede ervaringen met de Kronan Kranny. Al is Kronan hier op het forum bijna hetzelfde als schelden!
De Kranny is veel beter dan de andere Kronans, (heb ik ook gehad) Bij die andere modellen knallen de spaken om je oren, en ze hebben slechte banden die je vaak lek rijdt!
De Kranny heeft extra brede (schothorst) velgen en dikke (28 X 2) Schwalbe big apple banden die belastbaar zijn tot 150kg per stuk! De kranny zelf is trouwens niets zwaarder dan een andere normale stads fiets.
Maar de Kronan Kranny is moeilijk te vinden misschien dat ie nog te bestellen is? Hij was er ook met 3 versnellingsnaaf van shimano.
Mijn vriendin en ik kochten er 3 jaar geleden allebei 1 voor €255,-
Ze zijn nog allebei in prima staat, die van mij heeft al een band en een ketting versleten. En ik belast de Kranny geregeld met 150kg of meer en dan vooral op het achterwiel wat bij jouw niet het geval zal zijn.
Ik wens je veel succes !
Gerard