pieter schreef:
>
> fietsen van de super - of bouwmarkt zijn vaak van een
> zodanige kwaliteit dat de reguliere fietsenhandel zijn
> vingers er liever niet aan brandt.
Als consument wil ik zelf de prijs/kwaliteitsverhouding van wat ik koop kunnen beoordelen.
Na aankoop heb ik er recht op dat elke fietsenmaker repareert.
> Je moet je voorstellen dat
> je een niet zo oude fiets naar de fietsenmaker brengt waar
> vanwege de matige bouwkwaliteit al heel veel aan mankeert, en
> je krijgt na reparatie de (helemaal niet onredelijke)
> rekening die de restwaarde van deze fiets bijna gaat
> overtreffen, dan heeft de fietsenmaker geen zin in de (soms
> langdurige, geld kostende) discussie met de klant
Ik zie niet wat voor discussies nodig zijn: de gevraagde reparaties worden vastgelegd in een reparatie-opdracht, reparatie wordt uitgevoerd, volgens tarieven in rekening gebracht en betaald.
> die de
> fiets niet eens bij hem heeft gekocht, en waar hij langs die
> weg dus ook niets aan heeft verdiend.
Aha, hier gaat het dus eigenlijk om, hij wil dubbel verdienen. Maar als consument wil ik dat het kopen en repareren onafhankelijk van elkaar plaats kunnen vinden! Nu zijn de verkoopprijzen van fietsen in de vakhandel veel te hoog, naast overigens pittige reparatietarieven.
> Een shimano versnellingsnaaf zegt niets over de bouwkwaliteit
> van het geheel. (Overigens zijn shimano versnellingsnaven
> niks beter dan een andere, de totale levensduur valt tegen)
> De basis is het frame en daar gaat veel mis bij goedkope
> barrels. Asymmetrie komt veel voor, ofwel frames die al krom
> uit de fabriek komen.
> Een slecht ontworpen of gebouwd frame levert nooit een goed
> rijdende fiets op, al hang je er ik weet niet wat in. Verder
> gaat er veel mis op hele fundamentele delen van die fietsen,
> zoals trapassen, velgen spaakwerk en voorvorken, die van
> “barrel” kwaliteit zijn, of slecht gemonteerd, en het na
> korte tijd begeven als de fiets een beetje wordt belast.
> Breng hem dan naar de fietsenmaker en hij loopt het risico op
> een felle tijdrovernde (tijd = geld, hij moet ervan leven)
> discussie met een klant die de rekening krijgt gepresenteerd.
De tijdrovende discussie wordt in mijn geval op gang gebracht door een reparateur die mij als klant weigert omdat ik niet bij hem gekocht heb.
Dit is gewoonweg illegale kartelvorming, zowel op landelijk niveau (Bovag) als plaatselijk: “U zult niemand in Zoetermeer vinden die een bij Aldi of Lidl gekochte fiets voor u zal afstellen”.
Ook dom om op deze wijze je monopoliepositie te willen handhaven, want onhoudbaar! Zorg gewoon dat je als ondernemer een redelijke marge maakt op zowel verkoop als service.
Fietsen zijn in Nederland gewoon veeel te duur, net als b.v. aannemers, grond, medicijnen, telecom, CD's, allemaal door illegale kartelvorming leunen deze branches op de rest van de economie die wel concurrerend moet werken.