Fietsen op de stoep

  • Frank

    Waarom wordt daar in Nederland eigenlijk altijd zo moeilijk over gedaan?

    Ik was vorig weekend in Düsseldorf, waar fietsen op de stoep volkomen geaccepteerd is, ook op trottoirs zonder afscheidingstreep voor fietsers.

    Vooral in drukke straten in Nederland waar te weinig wordt gedaan voor fietsers, kan ik me goed voorstellen dat er op de stoep wordt gefietst.

  • pieter

    Ik ben het niet met jou eens. Hier in Nederland zijn we met zo veel fietsers, dat we de voetgangers wel heel erg zouden hinderen als we en masse op de stoep mochten fietsen. Dat kan worden getolereerd in landen waar niet letterlijk iedereen beschikt over een fiets, en het aanleggen van speciale fietsvoorzieningen zoals fietspaden niet aan de orde is, simpelweg omdat er te weinig gebruik van wordt gemaakt.

    Niet dat fietspaden zo goed zijn voor de veiligheid van de fietsers, (SWOV onderzoek, onder de tafel geschoven) maar de veiligheid van de voetgangers is wel erg in het geding als de stoepen worden bevolkt door miljoenen fietsers. Denk daarbij vooral ook aan spelende kinderen. Die kunnen dan ook niet meer op de stoep. Snel (fietssnelheid!) over stoepen rijdende scootmobielen zijn al behoorlijk hinderlijk, en dat zijn bij lange na niet die aantallen.

    Voetgangers maken gebruik van het vervoermiddel dat al zo oud is als de mensheid, en moeten worden beschermd tegen nieuwe vindingen als fietsen brommers auto's enz.

    Die stoep is voor voetgangers en niet voor fietsers, (en ook niet om auto's te parkeren).

  • Frank

    Inderdaad zou het niet goed zijn als dit en masse zou gebeuren op gewone trottoirs. Maar ik vraag me wel eens af waarom er vaak zo lang wordt gesteggeld over de aanleg van een fietspad (volgens mij wegen de voordelen op tegen de nadelen) i.v.m. de kosten, terwijl er toch ook in veel gevallen gewoon een afscheidingsstreep voor fietsers over de stoep getrokken zou kunnen worden?

  • pieter

    Of de voordelen van fietspaden opwegen tegen de nadelen is twijfelachtig; uit SWOV onderzoek is komen vast te staan dat het aantal ongevallen waar fietsers bij zijn betrokken toeneemt (!)nadat een fietspad is aangelegd langs een bestaande weg, terwijl juist een afname zou worden verwacht. In Engeland wordt om die reden afgezien van de aanleg van fietspaden, ook al omdat er toch al weinig gebruik van wordt gemaakt. Fietsen is in Engeland sport en spel en geen serieus vervoermiddel, enkele plaatselijke uitzonderingen daargelaten. Hier in Nederland zijn alleen al middelbare scholieren goed voor naar schatting een miljard fietskilometers per jaar. Die moeten vooral NIET over de stoep, ook niet met streep. Dat is bloedlink voor die lopende basisschoolkindertjes, die op dezelfde tijd onderweg zijn naar school. Een streep is met deze aantallen fietsers gewoon onvoldoende barriere.

  • NoNo

    Frank je zit er falikant naast. Het is altijd een kunst om je in een ander te verplaatsen. Stel je nou eens voor dat je op de stoep wandelt met je kleine kinderen en BENG aanrijding, dat je hoog bejaard bent en er komt een fietser om de hoek aanzeilen of dat je je voordeur uitstapt en die fietser rijdt je overhoop … het gebeurd dagelijks omdat een stelletje sukkels denken dat ze zomaar overal kunnen fietsen.

    Vergelijk Duitsland alsjeblieft niet met Nederland. Elk ander land loopt ver achter Nederland als het gaat om fietsvoorzieningen zoals fietspaden, fiets-stoplichten, bewegwijzering voor fietsers, fietsstallingen etc … niet weg nemend dat het altijd beter kan en soms ook regio gebonden is.

    Ik ben zelf overigens een enthousiaste fietser

  • Frank

    Dus jij hebt nooit een stukje op een stoep gefietst, NoNo?

    Het verbaasde mij alleen dat het soms zulke heftige reacties oplevert als iemand een klein stukje over de stoep rijdt (om bv. te vermijden 2x een drukke straat over te steken, als je bv. je fiets op de stoep hebt staan en 1 straat verderop naar links moet). Natuurlijk langzaam en met een grote boog om voetgangers heen.