HEMA vouwfiets

  • Ellen

    Wie heeft ervaring met de HEMA vouwfiets

    Kan er op internet geen info over vinden

  • remco

    deze vouwfietsen en ook de kinderfietsen zijn niet van dbg maar worden door de hema zelf ingekocht.

    het onderhoud van de vouwfietsen en kinderfietsen word bij de hemafilialen gedaan door mij en mijn collega door heel nederland en belgie.

    wij zijn werkzaam voor een bedrijf in waalre (bij eindhoven}

    gr. remco

  • jacobs

    Geachte,

    Ik vraag me gewoon af : een fiets van hema die er zeer degelijk uitziet, zou moeten onderdoen voor een brompton.. Goed, het gebruik kan verschillend zijn, maar de kwaliteit is die dan ook anders?

    Hoe denken gebruikers over deze fiets?

    Meeste Dank,

    Jean-Pierre

  • mar

    waardeloze vouwfiets. te zwaar. je moet tillen. lastig in en uit elkaar te zetten.

    ik ga hem verkopen.

  • pieter

    Voor een goede fiets moet je niet bij de Hema zijn, die komen van DBG (Dutch Barrel Groep) en het zijn puinhopen.

  • corne

    Waardeloos die vouwfiets van hema.

    NA 1 keer fietsen door de regen was alles verroest. Na 2 weken brak een spaak sindsdien een slag in het wiel. Bij iemand die 65kg weegt moet dat niet kunnen

    Remmen zijn slecht. Remkabel versleten na 1.5 jaar Verlichting niet vochtbestendig

    Hij is niet meer te vouwen, belangrijk bij een vouwfiets.

    Ketting loopt van het tandwiel af.

    En dat terwijl er gemiddeld 2 keer per week op gefietst is…

    Nu bijna twee jaar verder kunnen we 'm weggooien.

    Zeer slechte beurt van Hema

  • sam

    (De hema verkoopt nu ook een vouwfiets met gebogen framebuis, maar we hebben het hier over die met de rechte framebuis)

    Ik ben juist heel tevreden met die vouwfiets. De fiets zelf, en ook de service en garantie (2 jaar op onderdelen en 5 jaar op frame).

    Ik lees hierboven bijvoorbeeld ‘Remmen zijn slecht. Remkabel versleten na 1.5 jaar’. Ik heb datzelfde probleem ook na twee jaar, dat wel, maar dan laat je het maken (ik onderhoudt de fiets ook niet trouwens).

    De fiets is niet licht, maar dat hoeft voor mij niet. Ik ga de trein in, en de trein uit.

    Verder fietst die voor mn gevoel net zo lekker als mijn gewone fiets. Andere goedkope vouwfietsen hebben vaak kleinere wielen, en ook wel dat je al snel heel snel moet trappen. Oja en ik hop regelmatig een stoeprandje op of af met bepakking (en ik weeg zelf al 80 kg) en mn vouwfiets is de enige van alle fietsen die nog een redelijk recht achterwiel heeft.

    Denk ook aan het enorme prijsverschil met brompton vouwfietsen ofzoiets. Voor 250 euro heb je een een fiets met twee jaar garantie. Stel je voor als je een fiets koopt van 750 euro, doe je daar dan ook negen jaar mee, ipv drie jaar met een fiets van 250 euro?

    Plus een groot pluspunt: Bij de hema doen ze makkelijk over reparaties, en je kunt bij vele hema's terecht: Mijn tandwielen + ketting waren versleten van vele fietsen en geroeste kettingen van altijd buiten staan en nooit smeren, en hij begon door te trappen. Met de klacht ‘hij trapt door’ hebben ze toen nieuwe ketting en tandwielen op mn fiets gezet. Ook heb ik een keer trappers gehad die ik er niet meer afkreeg en die kapot waren. Ook gemaakt.

    Ik zou zeggen er gaan dingen aan kapot (ik gebruik m wel echt superveel en ik ben er niet heel voorzichtig mee) en die laat je dan maken. Je zit sowieso 2,5 jaar gebeiteld met deze fiets als je m niet onderhoudt, en anders nog langer denk ik.

    Als je een goedkope vouwfiets wil (en na de goedkope (<250 euro) wordt het meteen behoorlijk prijzig) is dit echt een knaller! En pas op want er wordt in het goedkope segment ook veel verkocht wat een stuk minder goede fietsen zijn denk ik.

  • barrels

    ik heb er net 1 gekocht, zwaar gekraak in de trapas. Heb ik de trapas gedemonteerd en het mechanisme bekeken:

    Dit in een trapas van 100 jaar geleden, kostprijs taiwan hooguit 1 euro: onbegrijpelijk hoe ze het in hun hoofd hebben gehaald hierop te bezuinigen. Hoe je de afstelling ook regelt: er zal altijd speling zijn en de speling zal ook altijd groter worden.

    Inmiddels gazelle trapas gemonteerd uit fiets van 15 jaar oud met de klemschroefstukken van de oude trapas, nogsteeds enorm lawaai, maar het werkt beter en in ieder geval betrouwbaar. Ik ga proberen of ik een mtb crank kan monteren

    Het blijft onbegrijpelijk hoe een speelgoed trapas door de inkoopafdeling van de hema is gekomen, er moeten daar duidelijk wat mensen ontslagen worden. Beetje voelen aan de trappers en je weet dat er iets niet klopt. Nu ben ik zelf blijkbaar ook een slechte inkoper, maar ik ben dan ook niet bang voor fouten. Dat zouden ze bij de hema wel moeten zijn, want de mensen die niet door het frame zijn heengezakt ( wat maakt garantie eigenlijk uit als dit met hoge snelheid gebeurt of net als er een auto aankomt?) die komen massaal terug met een sowieso niet te repareren trapas. Verder een hele fijne en goedkope fiets, maar je moet de fundamentele onzekerheid en vergankelijkheid van het bestaan wel durven omarmen als een echte hemaworst, en dan smaakt het best.

  • Sjef

    barrels Schreef:

    ——————————————————-

    > Dit in een trapas van 100 jaar geleden, er zal altijd

    > speling zijn en de speling zal ook altijd groter

    > worden.

    > Inmiddels gazelle trapas gemonteerd uit fiets van

    > 15 jaar oud met de klemschroefstukken van de oude

    > trapas, nogsteeds enorm lawaai, maar het werkt

    > beter en in ieder geval betrouwbaar. Ik ga

    > proberen of ik een mtb crank kan monteren

    Het laatste is mogelijk wanneer de trapashuls BSA schroefdraad heeft. Een standaard Shimano trapas (€11) met mountainbike crank zal echter de verkeerde kettinglijn hebben (veel te groot). Eigen ervaring met Halfordsprulvouwfiets. Wat wel werkt is vierkante JIS trapas, zo kort mogelijk, 103 of 107mm, een goedkope vlakke singlespeed crank voor weinig te koop/te bestellen bij elke fietsenmaker. Dan heb je de goede kettinglijn. Tevoren goed kettinglijn opmeten aan achterwiel/tandwiel en dan dezelfde creeren aan de voorzijde.

  • barrels

    bedankt voor je reactie Sjef, maar ik heb nu een groter probleem: de fiets was 2 dagen daarna gestolen uit de schuur.

    Heeft mij dus ongeluk gebracht, ik denk een straaljager te gaan kopen ipv. Voor wie hem tegenkomt: hij had een vlinderstuur ( dat heeft geen enkele vouwfiets) en een grijze omkleding van het stuur en er zat een klem op voor de bevestiging van de stuurtas. Ik had ook nog een extra slot gemonteerd achter op de bagagedrager ( ook afwijkend) maar dat heeft dus niet geholpen omdat hij in de schuur niet op slot stond. Ik hoop nu echt dat de fiets doormidden breekt inclusief de bereider ervan en dat het vlinderstuur de dief als een vlinder de lucht in stuurt.