naaf versnelling

• Herman

Hoi ik heb een vraagje ik heb een zo goed als nieuw achterwiel met naaf versnelling en rem .opde naaf staat geen merk elleen op de rem hendel staat Sachs en op de velg zit een stikker van het merk ? VUELTA RODI ,BUFFALO ETRTO 622x17 .De ham vraag is hoeveel versnellingen heeft die naaf of hoe komik er achter .erhangt een kettingkje uit als ik daar aan trek voel ik geen weerstand ofzo heeft iemand een goed idee? dan kan ik daar naar een versnellings hendel kopen met 3,5,7 enz.alvast allemaal hartelijk dank voor jullie inspanning. MVG Herman

• pieter

een Sachsnaaf waar een kettinkje aanhangt heeft drie versnellingen. het kan zijn dat er, behalve rechts, ook links een gat in de as zit voor het kettinkje, dan heb je het over een oude vijfbak met twee kabels Een latere sachs vijfbak heeft geen kettinkjel. Ik vermoed dat we hier te maken hebben met een gewone Sachs (torpedo, Sram) drieversnellingsnaaf, als het geen oude vijfbak is. Een Sachs drieversnellingenhendel is bij vrijwel elke fietsenwinkel te koop, en je kunt ook nog kiezen tussen een duimschakelaar of een draaihendel.

Voor de oude vijfbak zijn hier en daar nog tweekabelige hendels te koop, maar dat kan wel zoeken worden.

Er is nog een heel ongangbaar type naaf, waar een combinatie op zit van 2 of 3 versnellingsnaaf met derailleur, meervoudig tandwiel dus, daar zit het kettinkje links (onder de rem dus) maar die zijn heel zeldzaam.