Kan getik in vooras worden gerepareerd?

• Eef

Hallo, ik heb een gewone stevige herenfiets met terugtraprem. Ik geloof dat zo'n model een Hollandse tourfiets heet.

Sinds kort hoor ik een onregelmatig getik als ik er op rijd. Dat geluid is vrij luid en komt vermoedelijk uit mijn vooras.

Dat geluid hoor ik niet, als ik er mee rijd terwijl ik er naast loop, dus alleen als er gewicht op de fiets rust.

Dat tikgeluid hoor ik ook als ik mijn trappers niet beweeg, dus het zit denk ik niet in mijn trapas.

Dat getik is pas plotseling begonnen. Er loopt niet zichtbaar iets aan. Dus er loopt geen geen dynamo aan, of spaken, spatbord, verlichtingssnoer, jasbeschermer of spatlap. Ik heb ook geen losse spaken. De band is hard opgepompt. En het stuur zit goed vast. Mijn vooras lijkt goed vast te zitten en geeft geen zichtbare speling.

Die fiets is denk ik ongeveer 16 jaar oud.

a. Is mijn vooras kapot?

b. Is het gevaarlijk om zo door te fietsen?

c. Kan dit getik worden gerepareerd?

d. Bijvoorbeeld door de kogeltjes uit de kogellager van de vooras te vervangen?

e. Of moet er een nieuw voorwiel in?

Hartelijk bedankt voor het meedenken alvast. Ik ben blij met alle reacties.

• pieter

Een gewone smeerbeurt kan wonderen doen; na 16 jaar is de smering wel wat opgedroogd, en als je op tijd bent is de boel hopelijk nog niet beschadigd. Let wel goep op met het afstellen van de lagers. Als de boel toch beschadigd is, hoeft er meestal geen compleet voorwiel in, maar gewoon een nieuw stel lagers metcups, meestal verkocht inclusief de as. Materiaalkosten zijn niet hoog, het is wel even werk.

• Eef

Bedankt Pieter,

Wat kost een nieuw voorwiel zonder banden en exclusief arbeidskosten ongeveer? Weet je dat misschien?

• pieter

Een voorwiel zonder trommel of roller rem: Vanaf iets boven de 20 euro (ex montage dus) voor een chroom of alu velg, RVS is duurder. De fietsenmaker monteert hem in een kwartier.

Een losse as kost enkele euro's, maar dat is meer werk om in te zetten. Als je dat door de fietsenmaker moet laten doen is een nieuw wiel wel te overwegen.

• Eef

Hartelijk bedankt voor de informatie, Pieter.

• Eef

Bedankt Pieter,

Er most inderdaad vet in de kogellager, maar ik heb ook besloten om een nieuw voorwiel te kopen, inclusief een nieuwe as. Daarover heb ik nog een vraagje. Misschien weet jij ook daar een antwoord op? Die vraag staat hier:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=772&i=14107&t=14107