materiaal raceframe

• Henri

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe racefiets. Mijn huidige heeft een stalen frame. Er zijn veel alternatieven: aluminium, carbon, titanium, scandium. qua gewicht vergelijkbaar. als ik naar de duurzaamheid en comfort kijk lijkt aluminium slecht. carbon heeft als nadeel dat het niet goed te repareren is en titanium is niet te lakken. Dus is scandium het best? Wie heeft hier ervaring mee?

• Biker Paul

Hoelang wil je met de fiets gaan doen ???

• Henri

Minimaal 10 jaar

• Biker Paul

Staal !!! En misschien is een Duell dan wel wat ………..

• Henri

Ja, dat lijkt me wel wat, licht sterk en duurzaam. Bedankt voor de tip.

• Biker Paul

Van carbon weet men nog niet echt wat van de levensduur, alu wordt slap, scandium schijnt zacht te worden en titanium is errug duur omdat je het moeilijk kunt verwerken !

Ga je 3 of 5 jaar met fiets doen dan kun je wel iets anders nemen maar voor de lange duur moet je echt staal of titanium nemen, titanium is jammer genoeg erg duur maar het gaat wel een levenlang mee en dat het niet gespoten kan worden weet ik voor de rest niet maar ik vind de kleur zo al erg mooi !

Feit blijft ook dat er op een hoop carbon een gewichtsbeperking zit, zwaarder dan 80 kilo wordt al afgeraden…………….

• Henri

Dat scandium zacht wordt is nieuw voor mij. Titanium erg duur? Ik heb nog niet veel fietsen met een titanium frame gezien mar Gazelle heeft een model (V8). Deze fiets kost 2249 euro met shimano ultegra maar zonder pedalen.. Een fiets van carbon kan iets goedkoper zijn maar een fiets opbouwen met als basis een duell frame is niet snel goedkoper.

• Biker Paul

Maar met een stalen Duell rijdt je wel wat exclusiever dan met een Gazelle !

En ik doelde meer op de ambachtelijk gebouwde titatium frames uit de States enzo niet zozeer op een merk als Gazelle……….

• johan

oeps nogal wat onwaarheden hier. het belangrijkste is hoe je de fiets gaat gebruiken, een wedstrijd rijder stelt andere eisen dan een tourrijder.

een goed aluminium frame wordt tegenwoordig niet gauw slap meer maar 10 jaar is een gok.

scandium is licht en stijf, maar blijft een aluminium frame met een beetje scandium.

titanium is het summum maar dan geen russisch pisbakken titanium zoals gazelle.

carbon tot 80 kilo is al jaren achterhaald. alleen de dure lichte frames zijn niet sterk genoeg, maar een jan janssen sonic of pinarello fp5 kan met gemak 100 kg aan en dan ook voor jaren.

en ook staal is nog steeds een optie maar ook dat is in verhouding nog steeds zwaar en steed moeilijker te krijgen.

veel succes met zoeken