Moet gedemonteerd voorwiel bijna zonder kracht draaien op kogellager?

  • Eef

    Ik heb een vraag over een voorwiel van een gewone ‘zware’ fiets. Dus geen racefiets of ATB. Dat wiel heb ik pas nieuw los gekocht en is van verchroomd staal. Dat wiel was al voorzien van een gemonteerde as.

    Ik heb het wiel nog niet in de fiets gezet. Ik zet het wiel vertikaal met de velg op de grond. Dan draai ik met mijn hand aan de as. Daarbij moet ik een beetje kracht zetten en hoor ik een zacht schuivend geluid in de kogellager van metaal op metaal.

    Dat draaien van de as in de kogellager voelt aan als een moer op een bout draaien, die daar stroef op past. Ook voel ik tijdens dat draaien dat de as niet helemaal vrij draait in de kogellager. Ik verwacht dat dat teveel slijtage zal geven en zwaarder trapt.

    Vraag

    Is dat wiel goed gemonteerd? Moet zo'n as niet geluidloos draaien, bijna zonder dat je kracht hoeft te zetten? Ik dacht eigenlijk dat zo'n as net zo makkelijk moest draaien als een moer die je op een goed passende geoliede bout draait. Zo'n moer draait vloeiend en geeft geen geluid.

    Ik zal proberen om die wrijving nauwkeuriger te beschrijven. Om die as te laten draaien, moet ik erin knijpen met ongeveer 300 gram met m'n duim, plus ongeveer ongeveer 300 gram met m'n wijsvinger. En daarbij moet ik een draaiende kracht zetten van ongeveer 200 gram.

  • pieter

    Veel nieuwe spullen moeten een beetje inslijten, en zoals ik het nu zie, zal dat bij jou wel het geval zijn. Een chroom velg wijst op een “budget”wiel, en daar zitten “budget”lagers in die nog moeten inslijten. Gewoon monteren, en na een paar weken gebruik even controleren of ondertussen speling is ontstaan en die afstellen.

  • h.r

    Daar door ben jij 1000 gram aangekomen !!!!!!!!!!!!!!!

  • Eef

    Bedankt Pieter. Een verchroomd wiel noem je ‘budget’. Is dat dan wel een goede kwaliteit? Je bedoelt dat het geen roestvrij staal is?

  • pieter

    Verchroomde velgen zitten tegenwoordig alleen op de goedkoopste wielen, budget dus. De kwaliteit is er ook naar, hoewel je er gewoon fatsoenlijk op fietst, als geen hele hoge eisen stelt. Ze zijn uiteraard gevoeliger voor roest dan een RVS velg. Nog betere hebben ook RVS spaken, en/of een betere (lees: duurdere) naaf. Houd dus het roesten in de gaten en bescherm je wiel er tegen.

  • Eef

    Bedankt voor de goede tip.